מוטוליין 1070×200
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
שימנו 1070×200


כתבה: נעמה נוימן    צילומים: נעמה נוימן, בועז קלין, אוסף אישי


בשלושת השבועות האחרונים זינקו 20 רוכבים ישראלים לתחרויות XCO (קרוס קאנטרי אולימפי) ברמות C1 ו-HC ביוון (הרמות הגבוהות ביותר מתחת לגביעי עולם ואליפויות עולם).
חוץ מהרוכבים הישראלים, התחרו כאן רוכבים מהטופ העולמי בגברים ובנשים – אנדריי פרישניכנט הצעיר (הבן של.. הנכד של..) משוויץ, מקסים מארוט שהיה אלוף צרפת פעמים רבות, אלוף ואלופת בלגיה, אלופת ארה"ב, אלופת גרמניה ועוד רבים ורבות טובים וטובות.
גם רוכבי נוער מישראל, חלקם בשנתם הראשונה בקטגוריה ורובם בתחרות הראשונה שלהם בחו"ל, הגיעו לצבור ניסיון ולהשתפשף בזירה הבינלאומית שגם בנוער כללה רוכבים ברמה גבוהה.
עבור הרוכבים הבוגרים – גילי גונן (טימישגב), תומר זלצמן ((JB BRUNEX, נעמי לוריה (CCC) ועבורי (Team 1 vision), התחרויות האלה שימשו לצבירת ניקוד בדירוג העולמי האישי ובדירוג האולימפי הנבחרתי (דירוגים שונים עם משמעויות שונות – עליהן בהמשך), ולא פחות חשוב מזה – לחמם מנועים, "לפתוח את הרגליים", לתפוס קצת מהירות אירופאית לקראת העונה הקריטית שלנו.

מוטוליין 1070×200
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
שימנו 1070×200

עם המבט לאולימפיאדת פריז 2024

למה יוון ולמה דווקא בעונה הזאת אתם תוהים? ובכן באולימפיאדה הקרובה יבטיחו את מקומן 19 המדינות אשר ידורגו ראשונות בדירוג האולימפי הנבחרתי עד סוף מאי 2024. בנוסף אליהן, באליפות העולם הקרובה יינתנו עוד 4 כרטיסים בגברים ו-4 כרטיסים בנשים למדינות אשר ידורגו במקום הגבוה ביותר באליפות העולם אחרי 19 הראשונות (2 מדינות בעלית, 2 מדינות באנדר – בנשים ובגברים).
אם אדגים זאת על עצמי, אז רק אם יעקפו אותי רוכבות ממדינות אשר עומדות בקריטריון הנבחרתי לאולימפיאדה (19 הראשונות כאמור) באליפות העולם, נקבל כרטיס לרוכבת ישראלית לאולימפיאדה. אם יעקפו אותי רוכבות ממדינות המדורגות מ 20 ומטה, אנחנו בבעיה… נשמע פשוט, אבל זה טיפה יותר מורכב, יש עוד כמה כתוביות קטנות, אבל בגדול זה הרעיון.
איגוד האופניים בישראל בחר בקביעת הקריטריון דרך אליפות העולם כאסטרטגיה המובילה לנבחרות הגברים והנשים להגיע לאולימפיאדה הקרובה. אותו קריטריון ששלומי חיימי השיג לטוקיו 2020, דרך אליפות העולם בקנדה ב-2019, כשסיים במקום ה-30, הרוכב השני מבין המדינות אשר לא נמצאו בקריטריון דרך הדירוג האולימפי (אז זה היה 21 מדינות).
במקביל, הרוכבים ממשיכים לאסוף ניקוד בתחרויות בארץ ובעולם, כמו בנסיעה הזו ליוון, אך עם מיקוד בשיפור היכולות בתחרויות הגדולות לצורך השגת התוצאה באליפות העולם. זאת להבדיל ממה שנעשה בקמפיין לריו 2016, שם בחרו לעשות זאת דרך תחרויות קטנות בחלקים יותר נידחים בעולם.
בתום הנסיעה האחרונה ליוון, נבחרת הגברים מדורגת במקום ה-20 בדירוג האולימפי ונבחרת הנשים במקום ה-22. כמובן שלשמור ולשפר את המיקומים האלה עד סוף תקופת הקריטריון האולימפי זה משהו אחר מלהשיג אותם, אבל זו בהחלט תמונה טובה יותר ממצב הנקודות שלנו בתחילת הקמפיין.

מוטוליין 1070×200
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
שימנו 1070×200

המועמדים הישראלים בגברים

בתחרויות ביוון גילי גונן התבלט מעל כלל הרוכבים הישראלים, אבל יתרה מכך, התבלט מעל כלל הרוכבים שהתחרו בתחרויות. במהלך שלושה שבועות ו-8 תחרויות, גילי עמד על הפודיום 6 פעמים: פעמיים במקום השלישי ו-4 פעמים במקום השני. גילי התחרה מול רוכבים מהטובים בעולם, עמד יום אחר יום בקצבים שלא התנסה בהם מעולם והצליח לעקוף רוכבים מנוסים ומעוטרים ממנו בהרבה. לגילי יש כרגע יותר נקודות בדירוג האולימפי מאשר ל-2 הרוכבים הישראלים הבאים אחריו ביחד, ואחרי שניצח את 2 התחרויות הראשונות לשנת 2023 בארץ הוא מדורג כרוכב המוביל של נבחרת הגברים בקמפיין האולימפי. מאחוריו מדורגים תומר זלצמן ויותם דשא. רק שלושה רוכבים מכל מדינה נכללים בשקלול הנקודות של המדינה ולכן איתן לוי שמדורג רביעי מהישראלים כרגע לא מוסיף נקודות לנבחרת אבל גם הוא חלק מהקמפיין האולימפי.

מוטוליין 1070×200
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
שימנו 1070×200

במה שונים הדירוג העולמי והדירוג האולימפי?

ראשית מבחינת קריטריונים, על מנת לקבל כרטיס לאולימפיאדה צריך להיות מדורגים ב-19 המדינות הראשונות בסוף מאי 2024 כאמור, וחישוב הנקודות הוא כך שכל הנקודות שנאספו משלושת הרוכבים המובילים בכל מדינה, ממאי 2022 עד מאי 2024 נספרות. בדירוג העולמי ישנם דירוגים אישיים ודירוגים נבחרתיים. לדירוג הנבחרתי אין השפעה או משמעויות בפועל חוץ מתמונת מצב מסוימת, וגם שם נספרות כלל הנקודות של שלושת הרוכבים המובילים מכל מדינה, אבל רק שנה אחת אחורה. ז"א, אם עשיתי תחרות היום לפני שנה, בעדכון הבא של הניקוד (מידי שבוע ביום שלישי), הניקוד מתחרות זו ירד לי מהניקוד העולמי. לדירוג העולמי האישי יש השפעות ומשמעויות רבות. ראשית, זה הקריטריון שקובע את עמדות הזינוקים שלנו בכל התחרויות. דבר קריטי ביותר בענף הקרוס קאנטרי בו ישנם זינוקים המוניים צפופים ביותר שתוך כמה מאות מטרים נכנסים לסינגל צר וטכני. שנית, הדירוג האישי נותן לנו חשיפה נוספת בפני קבוצות מקצועניות שמחפשות לשפר את הדירוג שלהן ב-UCI (ארגון האופניים הבינלאומי) ומחפשות רוכבים שמדורגים גבוה. בנוסף, לדירוג האישי שלנו יש משמעויות כלכליות. הוועד האולימפי הישראלי מתגמל ספורטאים ע"פ הישגים, וביניהם גם ע"פ הדירוג העולמי האישי. דירוג גבוה יותר משמעותו מלגה חודשית גבוהה יותר ותמיכה רחבה יותר.

מעבר למשמעות הנקודות שיש בנסיעה הזו ליוון, יש כאן דבר נוסף משמעותי. בגביעי עולם, בעיקר בגלל הזינוק ההמוני מעמדות יחסית אחוריות, כמות הרוכבים, אופי המסלולים והרמה הגבוהה, נדיר שאנחנו מקבלים הזדמנות להתחרות ראש בראש עם רוכבים מהטופ העולמי. כאן, בזינוקים קטנים בהרבה, בתחרויות בחשיבות נמוכה יותר, אנו מסוגלים להתברג בקדמת התחרות וללמוד רבות מהרוכבים המובילים ואף לנצח את חלקם, להיות חלק ממהלך התחרות, להתקיף ולהשפיע. זו למידה קריטית שמשחקת תפקיד ענק כאשר לומדים ליישם אותה בתחרויות גדולות יותר.

מוטוליין 1070×200
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
שימנו 1070×200

יוון פברואר 2023

חזרה ליוון. מעבר לששת הפודיומים שהשיג גילי גונן, הושגו שבעה פודיומים ישראלים נוספים. אני אחראית לשניים מהם, עם מקום שלישי בתחרות הראשונה וניצחון בתחרות השנייה (ברמת C1). נעמי לוריה (CCC) סיימה במקום השני בתחרות HC בקטגוריית U23 (אנדר 23), טליה רולס (רוכבי השרון) הגיעה במקום השני בקטגוריית הנערות, הדס בר סלע (ECC) ניצחה את תחרות הקדטיות, ליאור האן (VELO CLUB YIZRAEL) סיים שני בקדטים ואמיר בדארנה (רוכבי שפרעם) שני בילדים.

יוון היא מדינה עם תרבות רכיבה יחסית מפותחת אך מההתרשמות שלנו משיחות עם חברי הענף המקומי, היא נמצאת כרגע במצב הישגי ירוד מאוד. הם מנסים להעלות את רמת הרוכבים וכמובן, כמו כל המדינות בשלב הזה של קמפיין אולימפי, להגיע לפריז 2024. בגברים אין להם סיכוי ממשי אך בנשים הם מצליחים להיות במשחק דרך השגת ניקוד רב, בעקבות ארגון עשרות רבות של תחרויות כל שנה, בהן גם אם הרוכבות שלהן לא מתבלטות, הן מצליחות לאסוף ניקוד רב באופן עקבי. נבחרת יוון בנשים מדורגת כרגע במקום ה-20 בדירוג האולימפי והם ימשיכו לנסות לשפר את מיקומן. מעבר למצב ההישגי של יוון, המדינה הפכה את עצמה ליעד אטרקטיבי עבור רוכבים מכל העולם, עם שני אירועים מרוכזים ומספר גדול של תחרויות ברמה יחסית גבוהה (כמו בשלושת השבועות האחרונים), ככה מעלים את המודעות לענף ומשפרים את הרלוונטיות שלו ביוון, ועל הדרך מאפשרים לרוכבים שלהם להתחרות ברוכבים מכל העולם מבלי להחתים דרכון ולהוציא סכומים כסף גדולים על טיסות ונסיעות למדינות זרות.

מוטוליין 1070×200
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
שימנו 1070×200

מה צפוי בהמשך

נבחרות הנשים והגברים בישראל ימשיכו בשנה הקרובה לעשות כל שביכולתן להבטיח מקום באולימפיאדה לרוכב ורוכבת ישראלית. בין אם דרך אליפות העולם או דרך הדירוג האולימפי, יש סיכוי ממשי להצלחה לשתי הנבחרות. עבור רובנו הרוכבים, "פריז 2024" זה מושג ששמענו כבר מתחילת גיל ההתבגרות וסומן לנו על הלוח. בהתחלה כחלום, אחר כך כאחת המטרות לקריירה.

אם נצליח, עבור הגברים זו תהיה האולימפיאדה השלישית ברציפות בה הם שולחים נציג לאחר ששלומי חיימי ייצג אותנו ב-2 האולימפיאדות האחרונות. עבור הנשים זו תהיה הפעם הראשונה בהיסטוריית הענף הישראלי בה אנחנו שולחים רוכבת אופני הרים. ענבר רונן, שהייתה הראשונה לנסות כרוכבת, כיום מנהלת את נבחרת הנשים, מובילה את הקמפיין "מהצד השני" והייתה אחת הראשונות להכניס לי לראש "פריז 2024" לפני כמעט עשור. הקמפיין הזה הוא שלה לפחות כמו שהוא שלנו הרוכבות.

אליפות העולם המשמשת כקריטריון תתקיים בסקוטלנד באוגוסט הקרוב, והקמפיין האולימפי יסתיים בסוף מאי 2024. מקווה בכל ליבי שנוכל לבשר לכם בשורות טובות.

נעמה.

מוטוליין 1070×200
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
שימנו 1070×200

Comments

comments

כתבות נוספות