מחיר האופניים במבחן:  28,999 שקלים יבואן: ריסייקלס


מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

בחנו וכתבו: אריק פלדמן, שחר מיליס     צילום: דותן הלוי        דוגמן רוכב: אור בלדב


ה-Oiz הם פלטפורמת ה XC/דאון קאנטרי הפופולרית של אורבאה הספרדית. מאז הושקו בתצורה הנוכחית ב 2019, הם שמרו פחות או יותר על אותם מאפיינים, עם עדכון קל בגיאומטריה וברמת הקרבון נוספת (OMX) שהוצגו ב 2021. השמועות (המכוונת או לא) על דגם חדש לחלוטין לשנת 2023 עורר הרבה עניין בעולם עוד בטרם הושקו רשמית בקול תרועה רמה בנובמבר האחרון.

במבט ראשון הדגם החדש נראה מאד דומה לגרסה הקודמת, אבל ה-Oiz החדשים מבוססים על שלדה חדשה לחלוטין, תכנון מתלה מהיסוד, בתצורה אחת של מהלך 120מ"מ ועדכוני גאומטריה משמעותיים. הם תוכננו להיות אופני XC תחרותיים וקלים עם יכולת מוגברת להתמודד עם מסלולי גביע העולם המודרניים ב XC, ועדיין להתאים באופן מיטבי גם לאלו שמבלים על האופניים מחוץ למסלולי התחרות. גם הפעם נפל בחלקנו הכבוד לקבל למבחן מעמיק את אחד מזוגות האופניים הראשונים בעולם, יצאנו (בחדווה רבה) לבדוק, להלן התובנות, הישארו עימנו.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

HIGHLIGHTS

  • שלדת קרבון OMX חדשה וקלה במשקל 1,750 גרם כולל בולם
  • מהלך מתלים: 120מ"מ מלפנים ומאחור
  • מתלה ארבע זרועות בתצורת ציר יחיד, עם תומכות אוכף בעלות גמישות מובנית
  • בולמי  FOX FACTORY עם ציפוי קאשימה
  • ידית נעילת בולמים – שלושה מצבים מהכידון אינטגרלית עם ידית מוט האוכף
  • קאליפר המעצור אחורי  Flat mount
  • מוט אוכף מתכוונן באורך 150 מ"מ למידה L
  • כידון קרבון ברוחב 760 מ"מ
  • זווית ראש 67 מעלות
  • זווית כיסא 76.5 מעלות
  • תומכות שרשרת באורך 432 מ"מ
  • משקל רטוב: 11.3 ק"ג כולל פדלים וכלובי בקבוק , מידה L

מפרט מקורי וגיאומטריה באתר היצרן

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

ניו סקול XC

עד הדגם החדש, אורבאה שיווקו את האוייז בשתי תצורות: גרסת ה XC עם מהלך מתלים של 100 מ"מ מלפנים ומאחור, וגרסת ה TR עם שלדה זהה ומהלך מתלים של 120 מ"מ מלפנים ומאחור. ב 2023 האוייז החדשים משווקים בפלטפורמה אחת בלבד המתבססת על מהלך מתלים של 120 מ"מ. כמו סקוט וגיאנט לפניהם, אורבאה יחד עם קבוצת המירוצים שלה KMC Orbea, הגיעו למסקנה כי מהלך מתלים של 120 מ"מ יטיב עם הרוכבים במסלולי ה XC שהופכים להיות טכניים יותר מעונה לעונה, אך לא יפגעו כלל ביכולת האופניים בעליה או ברכיבות מרתון עתירות מרחק ודיווש. זוהי תפיסה חדשה יחסית (זוג אחד לכל הסגמנטים) שלא כל היצרנים מאמצים, ספשלייזד למשל הולכים להוציא בקרוב שלוש פלטפורמות אפיק (קצרה מאוד, קצרה, וארוכה), כך גם טרק שככל הנראה צפויים להכריז בקרוב על גרסת סופר קליבר "ארוכת מהלך".

השינוי העיקרי באוייז החדשים לעומת הקודמים מעבר להגדלת המהלך הוא כמובן הגיאומטריה שמעמידה את האוייז החדשים בטווח שבין XC מודרני לבין דאון קאנטרי. זווית הראש התמתנה ל 67 מעלות לעומת 68 בגרסת ה TR בדגם הקודם ו 69 בדגם ה XC, זווית הכיסא הזדקפה ל 76.5 מעלות לעומת 74 מעלות בדגם ה TR הקודם, הריץ הוגדל ל 472 מ"מ במידה L לעומת 446 מ"מ בדגם ה TR הקודם, ותומכות השרשרת הוארכו ל 432 מ"מ לעומת 430 מ"מ בדגם ה OMX הקודם. אגב לא צריך לשנן את הנתונים הטכניים, הם כתובים על השלדה כדי שלא תשכחו במקרה של חוסר חמצן…

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

שלדה

אחד הדברים הראשונים שאי אפשר שלא להתרשם מהם עוד בטרם הלחיצה הראשונה על הפדל היא הירידה לפרטים ורמת הגמור של השלדה. זה לא שהגרסאות הקודמות של האוייז היו במגמת חוסר בתחום זה, אך הפעם נראה שאורבאה הרחיקו לכת בכל הקשור לעיצוב הפרטים הקטנים, המשקל ואינטגרציה בין האופנים והרוכב. שלדת המבחן בגימור קרבון Raw החושף את שכבות אריג הקרבון, ובפיניש לכה מט בגווני אפור/סגול/כחול (תלוי מאיפה מסתכלים ומה זווית השמש) סובבה ראשים בכל מקום שהיא פגשה קהל. משקל השלדה החדשה הוא 1,750 גרם כולל בולם אחורי, עובדה שהופכת אותה לאחת השלדות הקלות ביותר בסגמנט. בליל הכבלים העמוס שיוצא מהקוקפיט עובר באופן חיצוני  עד לחיבור עם צינור הראש, כאן הוא נכנס פנימה לתוך ספייסרים ייעודיים בצמוד לסטירר דרך ההד-סט, ומשם באופן מוטמע ונקי לתוך השלדה. הולכת הכבלים בתוך השלדה היא מלאה לחלוטין כולל הכבלים והצינורות שמחברים את המשולש הקדמי לאחורי עוברים בתוך השלדה, כולל פתרון ה I-Line המקורי והיעיל למתג נעילת הבולם האחורי שעובר בתוך הטופ טיוב באופן נסתר לחלוטין- הכל כדי שלא תראו כל זכר לכבל מחוץ לשלדה עד חיבור המעביר.

במסגרת החשיבה על הפרטים הקטנים, הספייסרים על הסטירר שמגיעים עם האופניים ומותאמים באופן אינטגרלי לסטם הייחודי, בנויים משני חלקים, כך שפעולת הרמת/הורדת גובה הכידון היא פשוטה ביותר וניתן להוציאם מהצד ללא פירוק כל ה"סטאק" ולמעשה הרבה יותר פשוטה מהשיטה המסורתית. זה אגב לא יקל עליכם במאום אם תדרשו להחליף את מייסבי הראש. החלפה של המיסבים תדרוש פירוק וניתוק כל הכבלים והצינורות. כדי שההחלפה של תהיה תכופה, אורבאה משתמשים במייסבים עמידים ביותר מתוצרת אנדורו, כאלה שתדירות החלפתם תהיה נמוכה מאוד. האופניים מגיעים עם תושבת מחשבון רכיבה אינטגרלית שמותאמת גם היא לצורה הייחודית של הסטם והספייסרים. מערכת ההיגוי כוללת גם KNOCK BLOCK אינטגרלי עם הסטם והספייסרים למניעת מעיכת הכבלים העוברים בתוך השלדה. נדנדת הבולם (הלינק) העשויה קרבון עוצבה מחדש, היא רחבה יותר, קשיחה הרבה יותר ויושבת עמוק יותר בתוך השלדה. גם מייסבי המתלה הוגדלו באופן משמעותי, הכל כדי להוסיף קשיחות נוספת לשלדה ולמשולש האחורי בפרט. בשלדת האוייז החדשה אורבאה זונחים את תקן הפרס פיט של הציר המרכזי, וחוזרים (תודה לאל) לציר מרכזי בהברגה.

תומכות האוכף הגמישות שמקבלות עליהן את תפקיד הציר האחורי בקינמטיקה של מתלה ה UFO, שינו את החתך שלהן (או למעשה את הכיוון) ועתה הן שטוחות ורחבות יותר, מה שמבטיח גמישות מבנית יעילה אך קשיחות צידית גבוהה הרבה יותר.

כמו בדגם ה OMX הקודם, גם כאן המשולש האחורי משתמש בתקן תושבת בלם שטוחה Flat mount (כפי שמקובל באופני כביש/גראבל, בעיקר כדי לחסוך במשקל). הפרופיל הנמוך של תושבת זו מספק את המראה הנקי ביותר, הקשיח ביותר והקל ביותר כיום, ובנוסף, משפר את הסימטריה בגמישות תומכות הכיסא. אבל צריך לקחת בחשבון שהרפידה שונה מהבלם הקדמי, לכן רצוי להחזיק שני סוגי רפידות ספייר…

בנוסף האופניים מגיעים עם ידית נעילת בולמים אינטגרלית מהכידון בעלת 3 מצבים עם ידית שליטה על מוט האוכף (Squidlock), זהו הפיצ'ר האהוב עלינו באורבאה. לא רק מצב פתוח ונעול, אלא גם מצב ביניים המתאים לאותם שבילים רחבים או סינגלים חלקים ומאפשר להוציא מקסימום כח מהאופניים ובתיאום מושלם עם ידית מוט האוכף, וזאת מבלי לתפוס מקום מיותר על הכידון. פרט חשוב נוסף הוא, מוביל שרשרת קטן קל ויעיל עוד יותר מבעבר שיושב מעל גלגל השיניים ומספק שקט נפשי במירוצים או סתם בסינגלים מהירים וטכניים. לאוייז החדשים מגן גחון ושרשרת אינטגרליים ובנוסף מגן פולימרי שיושב בין שני משולשי האופניים כדי למנוע כניסה של אבנים ובוץ פנימה.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

על השביל

כמי שהתנסו לעומק בשתי הגרסאות הקודמות של האוייז, (ואף רכשו אותם כאופניים פרטיים) התחושה על האוייז החדשים היא לגמרי "בבית" עבורנו, למעשה עד כדי כך שבהתחלה זה הרגיש שאין כל הבדל. זווית האוכף אומנם השתנתה והיא מציבה את הרוכב הרבה יותר מעל הקראנק באופן שלכאורה חייב להיות מורגש, אולם ההגדלה של הריץ' "מאזנת" את המיקום הכללי של הרוכב, ומכאן התחושה הלכאורה זהה לדגם הקודם. כבר בדיווש מהיר על דרך רחבה ניכר כי האופניים האלה תוכננו למהירות, אמנם מדובר על אופני 120 מ"מ שעל הנייר אמורים להיות עצלים יותר, אך בתחום זה התחושה היא של אופני XC ממוקדי מטרה, זה ממשיך ביתר שאת בעליות משמעותיות ובמכות כוח בעמידה. זווית הכיסא התלולה, המתלה הסופר יעיל והקשיחות הגבוהה של השלדה מתרגמת באופן הישיר ביותר כל לחיצה על הפדלים לריצה מהירה קדימה. אם נשווה זאת לדגם ה OMX הקודם בגרסת ה TR (שלא היה איטי במיוחד), יש כאן תחושה מורגשת של שיפור "מגמת המהירות", במהלך תקופת המבחן זיקקנו את התחושה הזאת להרגשה שהאופניים מאיצים ברוכב ללחוץ כל הזמן ולרוכב אין ברירה אלה לציית…

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

שיפור במהירות וביעילות הדיווש זה בהחלט מבורך כשמדובר על אופני XC, אבל לכאורה זה אמור לפגוע ביכולות הדאון קאנטרי של האופניים, קרי הירידות. לא?

אז לא, זווית הראש ששונתה ל-67 מעלות והריץ' הארוך יותר, בפרוש משפרים את היכולת של האופניים בירידה. זה לא שהמתלה הפך לעמוק וסופג יותר- התחושה דיי דומה לדגם הקודם עם תוספת קשיחות/ נוקשות מסוימת, אלא שמעטפת הבטחון על האופניים שופרה באופן משמעותי והיא מצידה "משחררת" את הרוכב. השיפור בביצועי הירידה באוייז החדשים לעומת הקודמים מורגש בהחלט! אנו זוקפים זאת בעיקר לתנוחת העמידה שעודכנה עם עדכון הגיאומטריה. אם בסעיף העליות והמהירות הכללית התחושה הייתה שהאופניים מאיצים ברוכב, כאן בירידות הן משחררים ממנו את יצר ההשתוללות ומגבירים את תחושת הפאן הכללית. הם עולים לאוויר הרבה יותר בקלות, מתמרנים מעולה בשינויי כיוון, מסתובבים בהרבה יותר בטחון בגלל הקשיחות הגבוהה של השלדה, ובעיקר נשלטים הרבה יותר. במהלך המבחן הארוך רכבנו עם האופניים במגוון מתארים עתירי פאן, מסינגלים מהירים ביותר (בעונה המופלאה הזאת) כולל הפרולוג לסמרתון, ועד רכיבות מדבר קשוחות, ובכולם המסקנה הייתה חד משמעית- "איזה כיף על האופניים האלה". לא, עדיין לא מדובר על אופני AM קצרי מהלך, וגם לא על אופני דאון קאנטרי עם זווית וגנים של אנדורו, אבל בהחלט במכונה יעילה ביותר לייצור פאן פקטור.

מיליס המשורר הטיב לתאר וסיכם זאת כך בעיקר בהשוואה לדגם הקודם: "האוייז החדשים הם שני זוגות אופניים בזוג אופניים אחד. בישיבה הם הכי אופני XC יעילים ומהירים, ובעמידה הם אופני דאון קאנטרי משרי ביטחון ועתירי פאן"      

מנסיוננו, כמעט תמיד כשמשהו מנסה לרקוד על שתי חתונות זה מסתיים בזה שזה לא לכאן ולא לכאן. במקרה הזה הופתענו כשנפלה לנו ההבנה שהאופניים גם יותר זריזים ומפדלים וגם יותר משרי בטחון בירידה.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

חלקים בולטים

גרסת ה M-Pro (המפרט הנמוך ביותר בסדרת ה OMX) שנבחנה מגיעה עם אסופת חלקים מרשימה ומושכלת ביותר שתכלס לא היינו מחליפים בה כלום! כמו הרבה מהדגמים החדשים של אורבאה, גם האוייז החדשים מגיעים עם מגוון חלקים מבית OC, מותג החלקים החדש והגנרי של אורבאה. בכלל זאת כידון קרבון ברוחב 760 מ"מ, סטם בעל צורה ייחודית עם שני ברגי כידון בלבד, מוט אוכף מתכוונן באורך 150 מ"מ במידה L (שאפו גדול לאורבאה על הבחירה במוט ארוך) וגלגלי קרבון מרשימים מדגם Oquo MP30Team. הגלגלים שמקבלים אחריות לכל החיים בנויים על בסיס נאבות DT350 עם חישוקי קרבון ברוחב פנימי של 30 מ"מ ומשקל של 1,480 גרם. דגם ה M-PRO כמו הדגמים האחרים הגיע עם צמיגיMaxxis Rekon Race EXO ברוחב 2.4 מ"מ. צמיגים בלוניים עם יכולות גלגול ושיכוך גבוהות אך עם יכולת אחיזה לא מספקת בעיקר כצמיג קדמי. כל דגמי האוייז מגיעים על מזלג Fox 34 SC ובולם פוקס אחורי כאמור עם מהלך של 120 מ"מ ושליטה מלאה מהכידון. בדגם ה M-PRO שנבחן הם מגיעים בגרסת פקטורי עם ציפוי קאשימה. כמיטב הקלישאה: פוקס זה פוקס, ו 34 זה 34, תענוג אמיתי שהיינו מרכיבים על כל זוג אופניים אחר. מערכת ההינע על אופני המבחן היא 100% שימנו ברמת XT (מעביר XTR) כך גם המעצורים. כל החלקים (אולי פרט לצמיגים) תפקדו באופן מושלם במהלך המבחן. למי שמעדיף רכיבי הנעה של סראם על פני שימאנו, קיימת גרסת M-PRO AXS ברמת GX.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

סיכום

כמו כל ה"יציאות" של אורבאה בשנים האחרונות, גם האוייז החדשים הם סוג של תפיסת עולם ייחודית שבא מתוך מחקר מעמיק על צורכי האתלטים מחד והשוק החובבני מאידך. גם הפעם התוצאה שהתקבלה היא לא פחות ממעולה. האוייז החדשים היא כלי יעיל ומדויק בעבור רוכב הXC התחרותי, ובה בעת מכונת לייצור פאן  למי שמחפש את המהירות, הביטחון והשליטה במתארי דאון קאנטרי. שאפו לאורבאה על עוד "יציאה" מעולה. האוייז החדשים נמכרים בגרסת קרבון OMX הקלה, גרסת קרבון OMR וכן גרסת אלומיניום. כמו כן הם נכללים בתוכנית ה Mio של אורבאה לקיסטום ועיצוב אישי של השלדה ללא כל עלות נוספת.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות