בחן וכתב: אריק פלדמן   צילומים: דותן הלוי     רוכב דוגמן: אור בלדב


"מרוץ החימוש" בסגמנט האופניים החשמליים גדל באופן אקספוננציאלי לעומת כל סגמנט אחר בענף האופניים הכללי. ככל שסגמנט האופניים החשמליים ממשיך לצמוח בפופולריות, היצרנים שואפים ללא הרף לשפר את חוויות הרוכב (והמכירות שלהם) עם טכנולוגיות חדשות. יצרנים בתעשייה משקיעים משאבים כמעט אין סופיים במחקר ופיתוח כדי לשפר את טכנולוגיית הסוללה, יעילות המנוע והביצועים הכוללים. שימנו היפנית, אשר עדיין נמצאת בחזית שוק חלקי האופניים ככלל ושוק האופניים החשמליים בפרט, נתנו בוסט למרוץ החימוש בתחילת השנה עם הצגת מערכת ההנעה DEORE XT Di2 המצוידת ב-AUTO SHIFT, מערכת הנעה אוטומטית אלקטרונית המשולבת במלואה במערכת המנוע של האופניים.

המערכת החדשה משווקת כרגע במספרים קטנים מאוד בעולם, ונפלה לידנו הזדמנות נדירה להתנסות על המערכת המלאה לתקופה של כ 4 שבועות ברכיבה אמיתית, במגוון תנאים כאן אצלנו בבית. המערכת המלאה שעליה נרחיב מיד הורכבה ע"י עדי רימון מרימון בייקס על אופני Orbea Rise 2023 הקלים אשר מצויידים במנוע EP801 החדש של שימנו בגרסת RS של אורבאה ומגיעים עם סוללת 540Wh. על מערכת ההילוכים האוטומטית הראשונה בעולם, על חווית הרכיבה השונה ועל התובנות שעלו ממנה בכתבה שלפניכם.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Shimano DEORE XT Di2 מאפיינים עיקריים

מערכת ההינע החדשה Shimano DEORE XT Di2 פותחה במיוחד עבור אופניים חשמליים ותואמת רק למנועים מהדור האחרון של שימנו, ה-EP801 וה-EP6. המערכת המלאה עם מצב ההעברה האוטומטי היא פורצת דרך לכל הדעות ולראייתנו היא מייצגת את ההתפתחות הבאה בטכנולוגיית האופניים החשמליים. יתרה מכך היא מציבה סטנדרט חדש וגבוה במיוחד לאינטגרציה של האופניים עם הרוכב לטובת ביצועים. מערכת ההילוכים פועלת באופן אלקטרוני לחלוטין באמצעות מנוע סרוו זעיר במעביר האחורי, היא זמינה כגרסת 12 הילוכים בטכנולוגיית HYPERGLIDE+ ה"רגילה", או גרסת 11 הילוכים בטכנולוגית LINKGLIDE עליה נרחיב בהמשך. שתי גרסאות המערכת נועדו לספק העברות הילוכים מהירות, חלקות ואמינות לאופנים חשמליים למרות המומנט החזק שמייצר מנוע האופניים.

המערכת האלקטרונית החדשה מתקשרת כמובן עם המנוע והתצוגת האופניים וכמו כל המערכות האלקטרוניות של היצרן היפני מאפשרת שליטה והתאמה מלאה ע"י אפליקציית E- Tube של שימנו. הפונקציות של הלחצנים בשיפטר הארגונומי החדש ניתנים לתכנות מלא ואף ניתנים להחלפה עם לחצני שלט המנוע. בנוסף ה- XT Di2החדשה מצוידת גם היא בפונקציית ה-MULTI SHIFT הוותיקה, אשר, בהתאם להגדרה, מאפשרת להעביר שניים, שלושה או כל מספר הילוכים בו-זמנית על ידי לחיצה רצופה על השיפטר.

אבל גולת הכותרת העיקרית של המערכת, שלשמה למעשה התכנסנו כאן היא שתי פונקציות חדשות ופורצות דרך להעברת הילוכים: ה-FREE SHIFT החצי אוטומטית, וה- AUTO SHIFT האוטומטית "על מלא".

Free Shift

Free Shift היא פונקציה המאפשרת החלפת הילוכים ידנית (לא אוטומטית) מבלי לפדל. כלומר בלחיצה על השיפטר ניתן להחליף הילוכים במצב של תנועה גם מבלי לסובב את הקראנק. את תנועת סיבוב הקראנק ההכרחית להחלפת ההילוך, המנוע מבצע אוטומטית.

איך זה עובד- בשטח זה אומר שאפשר למשל להחליף הילוכים תוך כדי ירידה ארוכה ומהירה בעודכם עומדים על הפדלים ומתרכזים בסינגל, או להכין את ההילוך הנכון לטיפוס תלול מיד אחרי ירידה. עם הלחיצה על השיפטר, המנוע פשוט מסובב את גלגל השיניים הקדמי מבלי לסובב את הקראנק וכך מתאפשרת החלפת הילוכים קסומה. פונקציה זאת זמינה גם עבור מערכות HYPERGLIDE+ עם 12 הילוכים וגם עבור מערכות LINKGLIDE עם 11 הילוכים.

Auto Shift

Auto Shift היא פונקציה של העברת הילוכים אוטומטית שמשחררת למעשה את הרוכב מהצורך לחליף הילוכים באופן ידני. ה- Auto Shiftמשתמשת באלגוריתמים וחיישנים מתקדמים כדי לנטר גורמים כמו מהירות, קאדנס (סל"ד) ומומנט, על מנת לבצע העברות הילוך מדויקות ובזמן ללא כל התערבות של הרוכב. פונקציה זאת זמינה רק עבור מערכות LINKGLIDE חדשות עם 11 הילוכים.

איך זה עובד- באמצעות אפליקציית E-Tube Project ניתן להגדיר שני מצבי העברה אוטומטיים לצד מצב ברירת המחדל הידני. בוחרים את סוג הרכיבה (שטח או אספלט) ואת הקאדנס הרצוי לתחילת העבודה של המערכת. בעת הרכיבה המנוע מספק למערכת נתונים על מהירות שיוט, הקאדנס (סל"ד) והעומס (מומנט) המופעל על הפדלים. הנתונים הללו מעובדים מיד על ידי אלגוריתם שקובע את מצב הרכיבה ומעביר להילוך מתאים. לדוגמה, כשמגיעים לעליה עם שיפוע תלול, המערכת מזהה את המומנט המוגבר שמופעל על הפדלים ומיידית מעבירה להילוך נמוך יותר המתאים לעומס המתקבל. לחילופין, ברכיבה במישור או בירידה, בהתאם למהירות בפועל, ה- Auto Shiftיעביר להילוכים גבוהים יותר כדי לשמור על קצב דיווש אופטימלי.

אינטגרציה מלאה עם הסוללה והמנוע לטובת חיסכון בסוללה: תכונה נוספת של המערכת היא האינטגרציה שלה עם הסוללה והמנוע. על ידי עיבוד נתונים כמו רמת הטעינה של הסוללה ותפוקת המנוע, המערכת יכולה להתאים בצורה חכמה את יחסי ההילוכים כדי למקסם את יעילות האנרגיה ולהרחיב את טווח הרכיבה.

שתי הפונקציות (ה Auto וה Free) ניתנות להפעלה ושינוי תוך כדי רכיבה או דרך האפליקציה, או בלחיצת כפתור (שלישי) בשיפטר החדש.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

LINKGLIDE- חלקי הינע ייעודיים ועמידים במיוחד לשוק החשמלי

אחד מנקודות המפתח העיקריות של XT Di2 2023 הוא השילוב עם טכנולוגיית LINKGLIDE החדשה/ישנה של שימנו.

טכנולוגיית LINKGLIDE הושקה כבר לפני כשנתיים כתשובה של שימנו להתמודדות עם האתגרים העומדים בפני מערכות הנעה מסורתיות ביישומי אופניים חשמליים שבהם מומנט והספק גבוהים במיוחד מעמיסים על הרכיבים וגורמים לבלאי גבוה ומכאן לתפקוד לקוי. על ידי תכנון ואופטימיזציה נכונה של פרופילי שיניים בקסטה ושימוש בחומרים מתקדמים, חלקי LINKGLIDE מציעים עמידות מוגברת, בלאי נמוך יותר של מערכת ההינע ותוחלת חיים ארוכה יותר. זה חשוב עבור כל המשתמשים אבל במיוחד עבור רוכבי אופניים חשמליים אשר לעיתים קרובות רוכבים בשטחים קשים יותר ומייצרים עומסים כבדים יותר.

ע"י שימוש ב 11 הילוכים בלבד המערכת מצליחה לספק העברות הילוכים חלקות יותר תחת עומס, מייצרת יותר כוח ובעיקר הרבה יותר שקט נפשי ועקביות. השילוב של קסטת לינק גלייד יחד עם מעביר Di2 מייצר העברת חלקים סופר חלקה ומדויקת גם תחת עומס עבודה מאוד גבוה.

Auto Shift על השביל

את המערכת כאמור בדקנו על אופני Orbea Rise 2023, אופניים שמאוד מוכרים לנו משימוש מאוד אינטנסיבי כאופניים הפרטיים שלנו, כך שיכולנו למעשה לבודד את החוויה/התרשמות רק למערכת ההינע החדשה.

די היה בסיבוב קצר במטע עצי הפקאן בו שוכנת חנות המקסימה של עדי רימון בגני יוחנן, כדי להבין שהולך להיות מבחן/התנסות מאוד מעניינת. סט-אפ קצר למערכת דרך אפליקציית E-Tube עם בחירת הקאדנס, טווח ההילוכים, רמת העלייה וכמובן בחירת פונקציית האוטו שיפט, ואנחנו מטפסים במעלה דרך היער המרכזית של משמר העמק לכיוון אתגר העלייה הראשון של המערכת. לוקח כמה דקות לנטרל את האינסטינקט החזק של הושטת האצבע לכיוון השיפטר, וברגע שזה מנוטרל מסתבר שהמערכת מעבירה את ההילוכים לפחות בדרך המנהלתית באופן חלק מאוד מדויק, אבל בעיקר בדיוק בזמן. עוד לפני שהתחלנו את המבחן תהינו אם המערכת תהיה מהירה כמו האינסטינקט שלנו כאשר אנו מעבירים הילוכים. למרבה ההפתעה, ככל שזה נוגע לעליה מנהלתית המערכת העבירה את ההילוכים בדיוק ברגע שבו רצינו להושיט את האצבע לשיפטר ולהחליף הילוכים- מרשים. מאוד מרשים…

עליות

לאתגר העלייה הראשון בחרנו עליה טכנית ותלולה מאוד, עתירה מדרגות סלע גבוהות, שינויי כיוון וכמתבקש דרדרת קיץ מעיקה. הניסיון הראשון לא הוכתר כהצלחה גדולה, לאחר שלקחנו תנופה כדי להתגבר על המדרגה הראשונה, קיבלנו ע"י המערכת הילוך מאוד קשה שתאם למעשה את המהירות והמומנט של הפידול בתנופה ולא את ההילוך שנדרש כדי לטפס את המדרגה. ניסיון נוסף וקצת יותר מוצלח גרם לנו להבין שכיילנו לא נכון את טווח ההילוכים וככל הנראה גם את הקאדנס הנדרש. כמה ניסיונות כיול נוספים, שנעשים אגב באופן מאוד פשוט באפליקציה ואנחנו צולחים את העלייה באופן רציף, כשההילוכים עוברים חלק, מסתנכרנים באופן מושלם עם קצב הפידול והעומס, ושוב בעיקר מתחלפים בזמן.

המערכת קובעת כאמור את ההילוכים ע"י עיבוד נתוני הקאדנס, המהירות והעומס על הפדלים, כל עוד זה נוגע לעליה רצופה (תלולה ככל שתהיה) נראה שהמערכת עושה זאת באופן סופר מדויק שממש עורר בנו השתאות. איפה הבעיות? בעליות לא עקביות…

בעליות טכניות וארוכות בהם השיפוע משתנה בתדירות גבוהה משיפוע תלול בעליה, למישור או אולי שיפוע בירידה מצאנו שהמערכת יוצאת מאיזון. כל עוד השיפוע הוא רציף ההילוכים התחלפו כאמור בדיוק בזמן בהתאם לקצב ההתקדמות והלחיצה שלנו, אך אם לרגע הורדנו את הלחץ או פידלנו בקאדנס גבוה יחסית בעקבות קטע מישורי (גם קצר מאוד), המערכת מיד החליפה את ההילוך להילוך קשה יותר (כצפוי), כזה שלא תאם את השיפוע שהגיע מיד אח"כ. במקרה הטוב זה גרם לנו לטפס הרבה יותר מהר כי נדרשנו לעשות זאת בהילוכים קשים, במקרה הפחות טוב לא הצלחנו להתגבר על העלייה, וגם אם הצלחנו סיימנו אותה הרבה יותר עייפים.

במהלך תקופת המבחן שיחקנו ללא הרף עם הסט-אפ באפליקציה כדי למצוא את הסוויט ספוט, זה לא פשוט, אך זה בהחלט אפשרי. מה שבעיקר למדנו הוא איך לנהל נכון את הקאדנס בהתאם למגבלות המערכת כדי לצלוח את אותן עליות לא אחידות, עד מצב שבו לא נגענו רכיבות שלמות בשיפטר כי לא הרגשנו צורך.

בכל מקרה גם כשפונקציית אוטו-שיפט עובדת זה לא מבטל את עבודת השיפטרים ואפשר להחליף ידנית את ההילוכים כרגיל ולעקוף את מר אלגוריתם החכם…

מישור וירידות

כל עוד מדוושים במישור או בדרך מנהלתית בשיפוע חיובי או שלילי המערכת מחליפה את ההילוכים באופן מדויק כאמור. אבל דווקא בירידות מהירות מצאנו שהמערכת עובדת באופן הטוב ביותר. התחושה היא שהיא יודעת לחשב נכון את מהירות ההתקדמות די לקבע את ההילוך הנכון הנדרש למאוץ תוך כדי ירידה, כשבתחום זה דווקא ירידות טכניות היו המרשימות ביותר. ניקח לדוגמא את סינגל החילזון במשמר. סינגל שבנוי מקטעים תלולים ומהירים בירידה, יחד עם קטעי דיווש מהירים המקשרים בין הירידות. בקטעים הירידה התלולים שבהם לא מפדלים המערכת מתגלגלת על פריילוף, אך כל פעם שנדרש דיווש חזק "חיכה לנו" ההילוך המדויק. גם בקטעים של פידול חזק בירידה ומיד אחריו סיבוב צפוף (כמו המעבר בדרך הרחבה והמהירה בין שני חלקי החילזון), המערכת ידעה לתת לנו את ההילוך הנכון בדיווש המהיר, ומבלי שנדרשנו למשהו, חיכה לנו ההילוך הקל יחסית מיד אחרי הסיבוב הצפוף (סוויצ'בק). עשינו זאת אין ספור פעמים בעשות סינגל וכל פעם מחדש לא יכלנו שלא להתרשם מכך- מדהים!

גם כאן בתחום הירידות זה לא חף לחלוטין מבעיות, ולעיתים כשנעמדנו על הפדלים במהירות נמוכה יחסית ורצינו לדווש חזק בקאדנס נמוך כדי להאיץ, המערכת לא פרשה נכון את העומס שלנו על הפדלים והחלה להוריד הילוכים כאילו אנו מתקשים. שוב גם כאן ההעברה הידנית יכולה לחפות על האלגוריתם.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

סיכום

הסגמנט החשמלי לא מפסיק להתפתח וטכנולוגיות חדשות מוצגות בקצב המהיר ביותר שעולם האופניים חווה אי פעם. מערכת ה-XT Di2 החדשה של שימנו עם הפונקציות האוטומטיות שלה, ובעיקר עם ה Auto Shift מייצגת צעד משמעותי ופורץ דרך בתעשיית האופניים החשמליים, בעיקר בכל הקשור לאינטגרציה שבין הכלי לבין הרוכב.

ברור שהשאלה העיקרית המתנופפת מעל כל הפרויקט הזה היא האם מערכת העברה אוטומטית אכן נחוצה? אני דיי "וותיק" בתחום וראיתי לא מעט טכנולוגיות שנתפסו בהתחלה כמיותרות /לא נחוצות והפכו להיות קונצנזוס. למשל גלגלי 29, דרופרים, אופנים חשמליים, מערכות הילוכים אלקטרוניות… ברור שבמצב הנוכחי העברה אוטומטית נראית לא נחוצה, אך כמו אז גם היום, יש לי תחושה שאם המערכת תמשיך להשתפר ותעבוד היטב היא תתקבל כלגיטימית ואולי אפילו תתפוס נתח מסויים משוק האופניים החשמליים המתפתח.   

ברמה האישית זה ללא ספק היה אחד הסקירות/התנסויות המעניינות ביותר שחווינו לאחרונה. אם לפני המבחן התייחסנו ל XT Di2 החדשה של שימנו כ"מערכת ניסוי", במהלך המבחן הבנו שזה מוצר טכנולוגי סופר מתקדם ויחסית לגרסתו הראשונה הוא מציג פתרונות עובדים וישמים ללא מעט פרטים ותרחישים. מדהים לחשוב שזאת רק תחילתה של הטכנולוגיה, שימנו משקיעים בה לא מעט עבודה עם ספורטאים מובילים כמו מיק האנה רוכב קבוצת הפאקטורי של Yeti ודמיין אוטון רוכב הבית של פרויקט OOlab של אורבאה והמערכת צפויה לעבור עוד אין ספור עדכוני גרסה שאמורים לדייק ולטייב את אותן בעיות בלתי פתורות.

בכל מקרה בצורתה הנוכחית של המערכת יש עדיין לא מעט בעיות והמוצר לא בשל לגמרי לדינמיות של רכיבת שטח קשוחה, בעיקר עבור רוכבים חזקים המחפשים אחר אתגרים וביצועים.

בעבור טיילים, המחפשים את הנוחות, הביטחון והיעילות המערכת תתאים כמו כפפה ליד כבר בגרסתה הנוכחית.  

בכל מקרה אנחנו נהיה כאן סקרנים כתמיד, לבדוק, לזקק ולסקר עבורכם את ההתקדמות והשיפורים של המערכת לכשאלה יגיעו.

Comments

comments

כתבות נוספות