בחן וכתב: בני(בנג'י) גרנות


"התקן, רכב ושכח"… זה הסלוגן שמאפיין את הרכיבים של Hope הבריטית – שם נרדף לעמידות, אמינות וחוסן. הדור הלפני האחרון של הגלגלים שלהם (Fortus 30 pro 4) עמד גם הוא בסטטיסטיקה המוצלחת של היצרן, ומניסיון אישי שלי בשנה וחצי האחרונות בהתעללויות בתוואי סלעי וב"התגרזנות" בתאי שטח מאתגרים לי ולגלגל, הוא תפקד (כצפוי) באופן יוצא מין הכלל.

כש Hope מודיעים של השקה של נאבה חדשה הדבר נתפס כבשורה בעיני רבים שממתינים בקוצר רוח למוצרים האיכותיים שיוצאים מהמפעל שלהם, כמוני 😊. על כן שמחתי שדווקא אני נבחרתי ע"י העורך לבחון את הגרסה המעודכנת ביותר של אחד מהגלגלים הקשוחים של היצרן דווקא בחודשי הדרדרת והמלחמה של יולי/אוגוסט. (מעניין למה…). למסקנות ותובנות, מוזמנים לצלול.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מאפיינים כללים

  • שימושים: אופניי שטח חשמליים, אול-מאונטיין, אנדורו, דאון היל.
  • גודל גלגל: 27.5 אינץ' (קיים גם בגרסת 29 אינץ').
  • משקל: 1,320 גרם לגלגל אחורי ללא קסטה וללא דיסק.
  • חישוק עשוי אלומיניום 6061 T6 עם Eyelets
  • רוחב חישוק פנימי: 30 מ"מ
  • רוחב חישוק חיצוני: 35.2 מ"מ
  • גובה שפת חישוק: 23 מ"מ
  • מספר חורים (לחישורים): 32 חורים.
  • חישורים: 32 חישורים מסוג Sapim Race עם ניפל פליז.
  • תושבת דיסק: 6 חורים.
  • ציר: 12×148 מ"מ Boost.
  • תאימות Freehub: Shimano 9, 10, 11 הילוכים | SRAM MTB, 11, 12 הילוכים SRAM XD או 12 הילוכים Shimano Micro Spline
  • FREEWHEEL (פריילוף)- 6 פאוולס (פטישים), 108 קליקים סה"כ.
  • רוחב צמיג מומלץ: 2.4 אינץ' – 2.8 אינץ'.

חישוקים

חישוקי ה Fortus עשויים אלומיניום 6061 T6 איכותי ברוחב פנימי של 30 מ"מ ויכולים לקבל צמיגים ברוחב של עד 2.8 אינץ'. החישוק הסימטרי מרותך בקצה, מה שמבטיח מראה מושלם ותוספת עמידות והוא מגיע עם על  Eyeletsעל קדחי החישורים. החישוק בנוי משלושה תאים אטומים היוצרים קירות פנימיים בחתך החישוק, זהו מבנה קונסטרוקטיבי מקובל אשר מוסיף אלמנט משמעותי של עמידות וקשיחות לחישוק. החישוק הוא טיובלס רדי ומגיעים עם סרט אטימה וונטיל ייעודי המצורף לערכה.

נאבה PRO 5

הנאבות הידועות של חברת HOPE הן אלה שלמעשה ייצרו לחברה מ Barnoldswick אנגליה את תדמית העמידות, הדיוק והאמינות שדבק בה במשך השנים, והן אלה שהצעידו את החברה ואת יתר המוצרים שלה גבוה מאוד במצעד הפופולריות בקרב משתמשים רבים בעולם.

עיצוב נאבת ה Pro 5 האחורית החדשה שונה באופן ניכר מהדגם הקודם. גוף הנאבה גדל בקוטר וכעת הוא מייצר לטענתם יותר קשיחות מבלי להוסיף משקל. האיטום שופר משמעותית יחד עם שיפור בגלגול/התנגדות ביחס לדור הקודם, מה שמבטיח עמידות גבוה יותר של המיסוב, גלגול מהיר יותר ומרחק גדול יותר בין הטיפולים. במקביל, קוטר הפלאנג' (המקום אליו מתחברים החישורים) גדל גם הוא, אלמנט המפשט את הבנייה וגם מאפשר עמידות גדולה יותר למתיחה ולכאורה בניה חזקה יותר.

מנגנון הראצ'ט של ה PRO 5 החדשה מתבסס על 6 פאוולס (פטישים) עם קפיצים חדשים ומשופרים המשתלבים בתוך 54 שיניים פנימיות בגוף הנאבה (הוגדל מ-44 ב Pro 4), נתון שמייצר 108 נקודות מגע צפופות להשתלבות מהירה בפידול וחלוקת עומס קטנה יותר, אך לא צפוף מידי. עובדה שמאוד משפיעה על התפקוד במיוחד באופניים חשמליים המייצרים עומס רב על הגלגל האחורי, אך גם נוטים להרוס נאבות עם שיניים צפופות מידי. Hope הקטינו את קוטר ציר הנאבה החיצוני ועתה הם משתמשים במייסבים מוגדלים ואטומים עשויים פלדת אל חלד של חברת אנדורו לטובת עמידות לאורך זמן.

החיבור בין חישוק לנאבה נעשה על ידי חישורי Sapim Race (DOUBLE  BUTTED) הידועים, חישורים חזקים וקלים המאפשרים בניה של גלגלים קשיחים ויציבים לכל שימוש.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

בשימוש

כאחד שרכב כשנה וחצי על הדור הקודם FORTUS 30 PRO 4)) על אופני eMTB שריריים, אין לי ולא מילה אחת של ביקורת על הדור הקודם של הגלגלים. החישוקים נשארו נקיים לחלוטין מדנטים למרות חבטות משמעותיות מאוד. צורת הגלגל לא השתנתה כלל, לא במישור המרכוז (שמיניות) ולא בצורה הכללית (נשאר עגול לחלוטין). פרט לחיזוק תחזוקה אחד במשך כל השנה וחצי הגלגל לא נדרש לכל התערבות. בקיצור גלגל עמיד ואמין עם שהצליח להעניק לי רצף בלתי נגמר של רכיבות ללא תקלות וזאת במתארים הקשים והאגרסיביים ביותר, ובנוסף לזאת גם לא דרש יותר מידי תחזוקה.

בגלגל החדש החישוק כאמור נשאר זהה וטוב שכך, הוא בעל נתונים מודרניים המתאימים לרוב הצמיגים בעולמות אלו, הוא חזק, קל יחסית (675 גרם), ועמיד מאוד למכות.

השוני העיקרי ואולי היחידי בין הדגם היוצא (PRO 4) לעומת הדגם הנבחן כאן היא הנאבה שתוכננה מאפס כאמור.

אחד מיעדי הפיתוח המרכזיים של ה-Pro 5 הייתה הפחתת הגרר לעומת ה Pro 4. הם הצליחו לעשות זאת על ידי שדרוג האיטום עם אטם חדש מותאם, ומערכת ראצ'אט משופרת עם קפיצים חדשים. שניהם מפחיתים מאוד את הגרר (חיכוך) וכן מגדילים את העמידות בהשוואה ל-Pro 4 וזה בהחלט מורגש.

עדכון משמעותי נוסף מגיע תוספת נקודות המגע (מ-44 ל-108) תוך שימוש בעיצוב 6 פטישים חופשיים, שבו 3 פטישים מחוברים בכל עת. זה משיג את האיזון הנכון במהירות בין הקליקים, מוריד את עומס, ומגדיל את העמידות, ובמונחים של העולם האמיתי… נותן תחושה מהירה על השביל תוך שמירה על תגובה מהירה של הגלגל האחורי לפעולת פידול אבל מבלי לפגוע ב"ריצה" החופשית של הנאבה או במהימנותה. הגדלת נקודות המגע מסייעות בקבלת כוח מידי ורציף מהקראנק ללא שטח "מת" שקיים בנאבות בעלי מספר פטישים קטן יותר ובכך מסייעות לרוכב לעבור מכשולים ביתר קלות וזריזות. חשוב להדגיש שככל ש מספר נק' המגע גדול, קיים סיכוי גדול יותר של החלקה בין הפאוולס (הפטישים) לשיני הנאבה. לכן, בעיקר באופניים חשמליים חשוב מאוד לשמור על מספר השתלבויות הגיוני, כזה שייתן שילוב מהיר מחד, אבל לא יושפע מהעומס הגבוה שמייצר המנוע.

להבדיל מגלגלים רבים המבוססים על 28 חישורים שלא תמיד מצליחים להתמודד עם כל העומסים ועם הזמן מתחילים להיחלש ואף להתעוות, ההופ בנויים על 32 חישורים. לתחושתי גלגל הבנוי מ 32 שפיצים קשיח ועמיד יותר ובעיקר מעביר תחושה של ביטחון לרוכב במתארים אגרסיביים במיוחד.

הופ רותמו את הידע והניסיון העשיר שלהם והצליחו לתכנן נאבה חדשה עם כל השיפורים שהוזכרו כאן למעלה. התוצאה מורגשת מייד בשיפור איכות הרכיבה החל מהגלגול המהיר ללא גרר מורגש, דרך שקט כמעט מופתי מרעש הקליקים, ועד כמובן השילוב המהיר והמדויק של הנאבה בעת פעולת פידול.

סיכום

אם אתם רוכבים כבדי משקל שגלגלים קורסים תחת רגליכם/ או מסוג הרוכבים שנוטים לרכוב בתאי שטח טכניים ואגרסיביים ומחפשים גלגל חזק ועמיד מאוד/ או רוכבים על אופניי שטח חשמליים כבדים המחפשים שקט ובלי התעסקויות מיותרות, גלגל ה-FORTUS 30 PRO 5 הוא כנראה אחד מהגלגלים שתפורים עליכם. חישוקי ה FORTUS הם מהחישוקים החזקים והעמידים שרכבתי עליהם, הבניה מעולה ונאבת ה PRO 5 החדשה שתוכננה מאפס בהחלט מצליחה להרשים בביצועים גבוהים ובעמידותה בעומסים גדולים.

רכיבות בטוחות ומהנות!


יותר: עמידות, גלגול, קשיחות, תחזוקה נמוכה

פחות: משקל (בעיקר למי שרוכב על אופניים ללא מנוע)

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות