נעלי שטח במבחן Shimano XC7

נעלים במבחן Shimano XC7

KTM 825X155

KTM 825X155

יבואן: DAA  מחיר: 799 שקלים  משקל: 326 גרם (למידה 42)

כתב: שחר מיליס

נעלים הינם מוצר טכנולוגי מתקדם. דבר זה נכון לגבי כל נעל מקצועית, בין אם אלו נעלי ריצה, נעלי הליכה, מגפי טרקים וכמובן שגם נעלי רכיבה. נעל טובה היא כזו שלפני הכל תהיה נוחה ותותאם לנועל (האיש שנועל אותה) באופן מיטבי, אך לא פחות חשוב הוא תפקודה הפונקציונלי. נעל רכיבה לפדל עם קליטים צריכה לאפשר חיבור וניתוק מהיר מהקליט, לספק הגנה לכף הרגל והאצבעות, לספק תמיכה מתאימה לכף הרגל בפידול וגמישות מספקת להליכה. נעל תחרותית נמדדת בנוסף גם במשקל, אחיזה על הרגל, נוחות לאורך זמן וקשיחות הסוליה מקבלת משנה תוקף כאשר כל וואט חשוב. ה XC7 הינה נעל תחרותית ליישומי קרוס קאנטרי מבית שימאנו וממוצבת ברמה האמצעית מבין 3 דגמים.

נעלים במבחן Shimano XC7
נעלים במבחן Shimano XC7

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

כדי לקבל מושג על ליין נעלי ה XC העדכני של שימאנו אספר כי ה XC5 הינו הדגם החדש ביותר של הקונצרן ומיועד לרמת הכניסה של נעלי XC ייעודיות, הנעל שואלת רכיבים מאחיותיה הגדולות כגון סוליית המישלן הדו רכיבית וחומרי הגפה הסינטטים. ה XC5 עולה 599 שקלים ושוקלת 340 גרם, היא בעלת מנגנון BOA ראשי אחד ורצועת סקוץ' מלפנים. הסוליה הפנימית עשויה קומפוזיט (פלסטיק מחוזק) ומדורגת ברמת קשיחות 7 מתוך 12 בסולם שימאנו.

ה XC9 שנבחנה אצלנו לעומתה היא נעל הקצה של שימאנו ומלבד מבנה אנטומי מדויק וצר יותר, הנעל בעלת סוליית קרבון קשיחה בדירוג 11 מתוך 12 לניצול מקסימלי של כח הפידול, מנגנון הידוק בעל שני מנגנוני BOA ומבנה "גרב" ללא לשונית לנוחות מקסימלית, עם תג מחיר של 1439 שקלים ומשקל של 330 גרם.

נעלים במבחן Shimano XC7

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

אז מי היא הXC7?

ה XC7 היא ככל הנראה התמורה הטובה ביותר למחיר מבין היצע הנעלים של שימאנו בקטגוריה זו ומספקת את הטוב שבין שני העולמות. עם מחיר צרכן של 799 שקלים הנעל עמוסה בפיצ'רים קטנים וחשובים. סוליית קרבון בדרגת קושי 9 מתוך 12 מספקת קשיחות והעברת כח מעולה אך מאפשרת הליכה מבלי להעמיס על גידי העקב ושרירי התאומים. במשקל של 326 גרם (למידה 42 – על פי נתוני יצרן) היא אף קלה במעט מאחותה הגדולה והיקרה. הגפה מתהדקת באמצעות שני מנגנוני 1IP BOA וסוליית הגומי בעלת שתי דרגות קושי של מישלן מספקת אחיזה טובה מאד מחוץ לאוכף ופינוי בוץ יעיל. מעבר לכך הגפה הסינטתית מעוצבת עם חורי אוורור רבים ויעילים מלפנים ובצדדים, קופסאת האצבעות קשיחה מספיק כדי להגן על אצבעות הרגלים מפגיעת אבנים או מפגש לא רצוני עם גדם עץ וסביב העקב בנוי פלסטיק קשיח לייצוב מנח הרגל.

שימאנו פיתחו טכנולוגיה לניצול מיטבי של כוחות הפידול בשם דיינלסט Dynalast המיושמת בנעל זו. עיקר הטכנולוגיה הוא בעיצוב מבנה הנעל. טכנולוגיה זו נועדה כדי למקסם את כוחות הפידול ולמזער את אבדן הכח הנובע ממנח כף הרגל וזוית האצבעות בתוך הנעל. גבוהה מידי ותגרום לעומס רב על הגידים ושירירי הירך, נמוכה מידי וכף הרגל תהיה קשתית וזוית הפידול תהיה לא יעילה. שימאנו עיצבו את סוליית הקרבון כך שתנצל טוב יותר את הכח בתנועת העלייה של הרגל ותכין את הרוכב טוב יותר לפידול היורד הבא. שימאנו טוענים לשיפור ביעילות הדווש של כ 0.56% שיכול להיות ההבדל בין לעמוד על הפודיום או לצפות בו. כל הדגמים מוצעים גם בגרסא רחבה.

נעלים במבחן Shimano XC7

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

על השביל

ראשית, הנעל נאה למראה בעלת קווים נקיים ופשטות אלגנטית שמשדרת RACE. מיקום הקליט נעשה בקלות בעזרת סימון ציר הסימטריה על הנעל ושנתות למיקום אופטימלי וזהה בין הנעליים.

שימאנו תמיד הצליחו לקלוע לכף הרגל שלי מבחינת נוחות ונעל זו אינה מאכזבת. כבר בנעילה הראשונה מרגישים את ה"חיבוק" של שני מנגנוני ה BOA. החומרים הסינטטים עדיין מעט קשיחים ובשתי הרכיבות הראשונות, קצה הלשונית הורגש במגע עם הרגל, אך מעבר לכך הנעל אינה לוחצת או אפילו מורגשת גם ברכיבות ארוכות. השוני העיקרי מהדגם היוצא של ה 7XC הינו תוספת מנגנון BOA נוסף המאפשר פתיחה רחבה של הנעל לנעילה/ חליצה נוחות וכמובן התאמה טובה יותר ופיזור הלחץ על כף הרגל באופן המועדף על הרוכב. מנגנוני BOA הפכו לסטנדרט של איכות ולכן מיותר לציין את הקלות בה ניתן לרכוס או לפתוח את הנעל או אפילו להדק את הנעל תוך שניה אפילו תוך כדי רכיבה במקרה הצורך אחרי שהרגל מתמקמת היטב בתנוחת הרכיבה. מבנה העקב ומערכת הרכיסה עובדים היטב יחד ומקבעים את העקב היטב בתוך הנעל מבלי ליצור נקודות לחץ הן בעקב והן לגב כף הרגל – נעל נוחה, כבר אמרתי.

חורי האוורור ההיקפיים מאפשרים זרימת אויר מורגשת לתוך הנעל ואף נידוף מספק. לעומת זאת רכיבה בעשב גבוה ורטוב או מעבר בשלוליות ידגים לרוכב מיד עד כמה מאווררת נעל זו. אז אולי בחורף הדבר יכול להחשב כחסרון אך במדינת ישראל שטופת השמש זהו לרוב יתרון מובהק.

אני מודה שסוליית קרבון קשיחה גרמה לי תחילה לחששות שמא יהיה קשה ללכת עם הנעל או לכרוע ברך ליד האופניים לתיקון מזדמן. אז נכון שכנעל תחרותית, זו אינה נועדה להליכה ממושכת או בילוי ממושך מחוץ לאוכף, אך חששות אלו התגלו כלא רלוונטיות ולא חשתי כל אילוץ או הגבלה בנעילת נעליים אלו.

נעלים במבחן Shimano XC7
נעלים במבחן Shimano XC7

סוליית הגומי של מישלן מעטרת את כל חלקה התחתון של הנעל (בניגוד ל 9XC בה הוא חלקי בלבד) ומעוצבת בצורת שיניים גבוהות ומובדלות. שינים אלו בעלות גומי בקושי שונה כדי לייצר יותר אחיזה בתוואי שטח שונה. גודל השיניים ומרחקם אחת מהשניה מאפשר פינוי בוץ לא רע בכלל ומי שצריך יכול להחליף את שני נעצי הפלסטיק השטוחים בנעצי 18 מ"מ (מתאים במיוחד לאיזורי עשביה תלולים או קרח ולא ממש זקוקים להם באיזורינו)

הטענה היחידה שיש לי לגבי העיצוב (תכנון) של הנעל ללא השפעה על הנוחות הוא שנראה שיש מעט עודף חומר בגפה באיזור מרכז כף הרגל. הידוק המנגנון עוזר לגפה לעטוף את הרגל בצורה טובה אך משאיר כפל קטן בתחתית הנעל. נראה שלו היו מתכננים את הגפה בצורה מעט יותר ארגונומית ניתן היה למנוע זאת. אז כאמור, ללא השפעה על נוחות הנעל או יעילות הדווש, נראה שיש בנעל זו גליץ' קטן שמשפיע על הנראות רק לפיינשמייקרים כמוני.

נעלים במבחן Shimano XC7

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

סיכום

השימאנו XC7 היא נעל Race Ready במחיר שפוי, נוחות מיטבית שבאה ליידי ביטוי הן בפידולים עתירי הוואטים בספרינט והן ברכיבות ארוכות. תפעול הנעל קל ופשוט – אם זה בפעולות הפשוטות של לנעול או לחלוץ את הנעל ואם זה בנקיון והוצאת בוץ מהסוליה באופן פשוט על ידי הקשת שתי הנעליים אחת בשניה מספר פעמים ותו לא.

סוליית הקרבון ושני מנגנוני ה BOA שמים אותה קרוב מאד לקו הראשון של נעלי הקצה וכל זאת במחצית המחיר, וזה הופך אותה לבחירה מיידית בכל רכיבת אימון או תחרות.

יותר: משקל, עיצוב, התאמה ונוחות, אוורור  פחות: עודף חומר בגפה התחתונה

נעלים במבחן Shimano XC7

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות