CANNONDALE F-Si HI-MOD WORLD CUP

כשלהיות שונה, ולהיות הטוב ביותר- מתחברים…

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

בחן וכתב: חנוך רדליך ן צילם: דותן הלוי ן דוגמן: נימי כהן

יבואן: ריסייקלס ן מחיר: 34,990 שקלים

כבר יותר מרבע מאה אני רוכב על אופני הרים, וראיתי טרנדים באים והולכים, וחברות נפתחות ופושטות רגל. ראיתי את עולם אופני ההרים מתפתח, מתפתל כמו סינגל זורם של וורן פרייר, ומשתנה מול עיני בחלוף השנים. ראיתי חברות מנסות כיוונים חדשים ונועזים, וחוזרות בהן כשנה מאוחר יותר- ויש שיאמרו מאוחר מדי.

ואיכשהו, לאחר כל הטוויסטים שעבר עולם האופניים העולמי, כמעט כל החברות התכנסו לאותו איזור. "איזור הנוחות", אני קורא לזה. ניתן לראות זאת בבירור, במיוחד בעולם הזנבות הקשיחים והתחרותיים. המבנה מוכר, הזוויות דומות, העיצובים כמעט זהים, והכיוון הכללי מוכר וצפוי.

כמובן שישנן הבלחות פה ושם, מחברות קטנות או גדולות (ועל כך בהמשך), אך ישנה חברה אחת בשוק העולמי, שלא מתביישת לחשוב ולעשות דברים אחרת. לחשוב מחוץ לקופסא.

לחברה הזו קוראים CANNONDALE, ועל אף התהפוכות הרבות שעברה, שכללו הרפתקאות הזויות עם אופנועי שטח וכמה דגמי אופניים שהיו, בלשון המעטה, מזעזעים- ממשיכה להעז ולהראות שאפשר, ואולי צריך, לעשות דברים בצורה שונה.

כנראה שזו הסיבה שתמיד היה לי חיבור מיוחד לחברה הזו, ושפוסטר בוהק של דגם הזנב הקשיח התחרותי שלהם, ה-F4000, עם ניסים גרמה האמריקאי, הלא הוא טינקר חוארז, היה תלוי מעל מיטתי כבר בשנת 1994…

מערכות אינטגרטיביות, חלקי שליטה מייצור עצמי (in house), התנסויות פורצות דרך עם אלומיניום ועם קרבון, אימוץ בלמי הדיסק בראשית ימיהם, בולם ההד-שוק האלמותי ומעל הכל- בולם ה-LEFTY יוצא הדופן- כל אלו ממצבים, בעיני, את קנונדייל, כאחת מחברות האופניים החשובות בעולם.

קיבלנו למבחן את דגם הזנב הקשיח התחרותי החדש-מן-היסוד של החברה, ה-FSi, בגרסתו הבכירה ביותר, ה-WORLD CUP , ויצאנו לבדוק האם ישנם יתרונות אמיתיים בלהיות שונה.

CANNONDALE F-Si WORLD CUP במבחן
CANNONDALE F-Si WORLD CUP במבחן

HIGHLIGHTS

* שלדת קרבון HI-MOD חדשה, קלה וקשיחה מקודמתה

* בולם קדמי OCHO קרבון, עם קראון יחיד

* מערכת הינע XX1 איגל

* גלגלי ENVE M525 מקרבון

* משקל רטוב לאופני מדיום, כולל דוושות, חומר בצמיגים ומתקן בקבוק- 8.85 קילוגרם

גאומטריה ומפרט מלא באתר היצרן

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

CANNONDALE F-Si WORLD CUP במבחן
CANNONDALE F-Si WORLD CUP במבחן

בולם, שלדה, בולם ובולם…

בואו נתחיל, ברשותכם, בלדבר על הפיל הוורוד הזוהר, עם הנצנצים הקופצים מאוזניו, שרוכב על חד אופן עם גלגל מרובע, תוך שירה בלתי פוסקת של "בפרדס ליד השוקת" של יהורם גאון, בביצוע טראש מטאל חדש ומטריד במיוחד…

לקנונדייל FSi האלה יש בולם "לפטי" חדש (דוגרי, יש לו שם אחר- OCHO), שנראה כמו שום דבר אחר שראיתם מימיכם.

מדובר בבולם הפוך, כמו שהיה הלפטי משחר נעוריו, אך ללא הגשר הכפול, אשר מחבר אותו לשני קצוות צינור ההיגוי. הבולם החדש הוא, מה שנקרא בעגה המקצועית, סינגל קראון. מהנדסי קנונדייל עבדו על הבולם החדש הזה בסודיות ובדיסקרטיות, ב-13 השנים האחרונות (!!!), כאשר, להזכירכם, הלפטי עצמו קיים 18 שנים.

הרצון לעשות דברים אחרת, עלול להעביר מהנדסים על דעתם מפעם לפעם, ובקנונדייל יושבים כבר שנים מהנדסים מטורללים, שיודעים שאפשר לשפר את התנהגות בולם הזעזועים הקדמי הנפוץ והמוכר, בתוך חבילה שגם נראית אחרת מכל דבר אחר בשוק.

לא אלאה אתכם בפרטים על תוך-תוככי הבולם החדש, אך אני חייב לפרט לרגע את היתרונות המובנים של בולם הפוך, ולהסביר את הטרלול החדש ששמו OCHO.

בולמי הזעזועים של האופניים שלנו, אחראים על שיכוך המהמורות שמקבלים הגלגלים שלהם בעת רכיבה בשטח משובש. ככל שמשקל הגלגלים והגוף אותו הם דוחפים מעלה הוא קטן יותר, כך המתלים הופכים רגישים יותר לשינויי תוואי השטח, ובעצם מבודדים טוב יותר את גוף האופניים המרכזי ואת הרוכב, מתחלואי השטח. שיכוך איכותי שכזה, משמעו מגע רציף יותר של הצמיג עם הקרקע, ובשל כך- שליטה טובה יותר של הרוכב על אופניו בשטח. התוצאה? רכיבה נוחה ונשלטת יותר, ולכן מהירה יותר.

באופן מבלבל למדי, לחלקים אשר קופצים מעלה ומטה בעת מפגש עם בליטות הקרקע (הגלגלים, רגלי הבולם הקדמי והמשולש האחורי באופני שיכוך מלא), קוראים "משקל בלתי מוקפץ".

כל הפחתה, ולו הקטנה ביותר, במשקל הבלתי מוקפץ, היא משמעותית מאד להתנהגות האופניים (או כל כלי רכב משוכך אחר, כמובן) על השביל, ומהנדסים רבים עומלים קשות בכל העולם, כדי להפחית את המשקל המדובר הזה על אופניכם.

צמיגים קלים יותר, חישוקים מקרבון, שפיצים מפלצטיניום תעופתי- הכל הולך והכל יקר בעולם האופניים- את הכל כבר עשו ועדיין עושים בחברות האופניים השונות.

והנה באה קנונדייל הקטנה (ושלא יהיה לכם ספק- מדובר בשחקן קטן מאד בזירה הבינלאומית), ומחליטה לדחוף אצבע לעין של החברות הגדולות, ולהפוך את הבולם, כמו בעולם האופנועים המתקדם והקשוח. הפיכה כזו של הבולם מבטלת לגמרי את "רגלי הבולם" המסורתיות, אשר נעות מעלה ומטה עם דחיסת הבולם על ידי מכה מהשטח, ומפחיתה משמעותית את המשקל הבלתי מוקפץ של המתלה הקדמי.

התוצאה? בולם רגיש במיוחד למכות קטנות, שמרגיש לעיתים כמו רחפת על הקרקע- במיוחד לרוכבים חדשים, אשר לא מכירים התנהגות כזו מבולמי הזעזועים הנפוצים בשוק.

אבל קנונדייל לא נעצרו שם. הם החליטו שכדי להיות מיוחדים, ועל הדרך להוריד עוד במשקל הבולם, הם ינסו להחזיק את הגלגל הקדמי מצד אחד בלבד. אם זה עובד באופנועי הכביש החזקים והמהירים בעולם, ובגלגלי מטוס הבואינג-747, אין סיבה שזה לא יעבוד גם באופני הרים.

וכך נולד לו ה-LEFTY המוכר/המוזר/האהוב/הידוע לשמצה- תלוי את מי שואלים.

CANNONDALE F-Si WORLD CUP במבחן
18 שנים של לפטי
CANNONDALE F-Si WORLD CUP במבחן
CANNONDALE F-Si WORLD CUP במבחן
CANNONDALE F-Si WORLD CUP במבחן

כמובן שלבולם הפוך, ובמיוחד כזה המחזיק את הגלגל הקדמי רק בצידו השמאלי, יש גם חסרונות: גמישות מבנית פוטנציאלית גבוהה, נפח פנים קטן במיוחד לכל מערכות הבלימה והשמן, פירוק ושחרור גלגל מורכבים ואיטיים יותר, צורך בסטירר מוגדל המתאים רק לצינורות היגוי של אינץ' וחצי (לא עוד…), ומעל הכל- מראה של יוצא סיירת חיל ההנדסה, אחרי לילה לא מוצלח של פינוי מוקשים במזרח רמת הגולן, בעזרת גפיו הימניות בלבד.

יש רוכבים שלעולם לא ירצו להיתפס רוכבים על אופניים עם בולם LEFTY, רק בגלל המראה. אך החברים בקנונדייל לא באמת מודאגים. הם לא רוצים למכור הרבה יותר. הם פשוט רוצים לעשות את הדברים בדרך שלהם, לא להיות כמו כל העדר, ולא להיכנס ל"איזור הנוחות", אותו הגדרתי בתחילת הכתבה.

עם ה-OCHO החדש, הדור השמיני של בולם הלפטי (ומכאן שמו, OCHO- שמונה בספרדית), יישמו מהנדסי קנונדייל את החזון שלהם לבולם הלפטי- להפוך אותו לסינגל קראון, להפחית במשקלו ולהנגיש אותו מבחינה מבנית לכל זוג אופניים אשר יש לו צינור היגוי "טייפרד"- ובכך, לכל אופני ה-XC הקיימים בשוק…

קנונדייל "תיקנו" הרבה מהרעות החולות של בולם הלפטי, עם מנגנון שחרור גלגל מהיר ונוח יותר, שלא מחייב כיוון בלם קדמי בכל פעם מחדש, פיית אוויר נוחה בהרבה לגישה ולתפעול, גישה נוחה יותר למנגנוני הכיול והבטחה לאמינות גבוהה יותר- שיש רבים שטוענים שלקתה בחסר בדגמי הלפטי הקודמים.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

טוב- סיימתי עם חפירות הבולם. יש פה גם שלדה.

שלדת זנב הקשיח קרבון של קנונדייל בדגמים הגבוהים, הנקראת HI-MOD, עשויה מהקרבון האיכותי יותר של החברה, עם הנחה מוקפדת של האריג היקר, לטובת הפחתה במשקל היכן שאפשר, קשיחות באיזורים החיוניים (איזור הציר המרכזי ואיזור צינור הראש) ופוטנציאל גבוה לגמישות מובנית בתומכות השרשרת ובמיוחד בתומכות האוכף.

השלדה לא מתהדרת במנגנון שיכוך אקטיבי מובנה (סטייל BMC או LAPIERRE ), או במנגנון שיכוך פסיבי (TREK סטייל), אבל כפי שהמבחן הוכיח, השלדה סופגת זעזועים באופן מכובד ומספק.

יש אחד, מר נימי כהן, אשר הכיר היטב את דגם ה-FSi הקודם, וטוען שהוא עוד היה נוח יותר מזה החדש, אך באופן אישי, מצאתי את השלדה החדשה מספקת בהיבט זה.

כמובן שכל הכבלים עוברים בתוך השלדה, וכמובן שההקפדה על הפרטים נראית בכל מקום ומקום, כולל הכנות מובנות למוט מושב מתכוונן ומערכות חשמליות מסוגים שונים. נקודה יפה ומעניינת השווה אזכור, היא בורג חיזוק מוט המושב, אשר הגישה אליו נמצאת מתחת לצינור העליון, מעט לפני החיבור עם צינור מוט המושב. לא רק שזה יוצר מראה נקי ויפה מבחינה אסתטית, זה גם תורם לגמישות מוגברת, ובכך לשיכוך קל ומורגש של מוט האוכף. גם יפה וגם אופה.

חלקים בולטים (כלומר חוץ מהפיל הוורוד ששמו אוצ'ו?)

כאופני הקצה העליון, לא מפתיע לראות חלקי קצה יקרים וקלים מפוזרים על פני כל האופניים. מערכת סראם XX1 איגל מלאה (טוב- כמעט מלאה. תמיד חוסכים עליכם בקסטה, איפה שלא רואים, שם מגיעה קסטה ברמת XO1), גלגלי קרבון יוקרתיים, קלילים וקשיחים מבית ENVE ומדגם ה-M525, ובלמי סראם LEVEL ULTIMATE.

חלקי השליטה הם מבית קנונדייל- עם מוט מושב מקרבון, מוט כידון וכידון קרבון רחב במיוחד, בהתחשב באפליקציה של האופניים-XC- הרוחב 760 מילימטרים.

המושב הוא PROLOGO ZERO סופר נוח, עם מסילות טיטניום (למה לא קרבון, במחיר הזה?), והצמיגים הם של שוואלבה, מדגם ה-RACING RAY וברמת החומרים הגבוהה ביותר של שוואלבה.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

CANNONDALE F-Si WORLD CUP במבחן
CANNONDALE F-Si WORLD CUP במבחן

על השביל

האופניים האלה, עם בולם ה-OCHO הסקסי והמוזר הזה מלפנים, נראים כאילו הם נעים, כשהם עוד עומדים במקום. זה נשמע יותר טוב באנגלית, נשבע. המבנה התכליתי של השלדה, עם תומכות האוכף הדקיקות, ביחד עם הבולם אשר משאיר צד אחד של הגלגל הקדמי פתוח לחלוטין, פשוט עושה לי את זה.

הצביעה המעט אנונימית, לעומת זאת, קצת פחות. הייתי שמח לאיזה צבע בוהק ויוצא דופן, ונהניתי לשמוע שקנונדייל הכריזו על הוצאה מיוחדת, בצביעת רטרו, של אופני התחרויות הקלאסיים של סוף שנות ה-90, האדום והכחול האלמותיים. הם בטח מגיעים עם תלתל מודבק לסטם, והקדשה אישית מטינקר חוארז.

רכיבה לאחר כיול ראשוני של הבולם הקדמי, עם הגישה הנוחה מהצד, מגלה לי שאני מעדיף לשים מעט יותר אוויר בבולם ממה שמומלץ על ידי המהנדסים. מדבקה עם לחצים מומלצים נמצאת על רגלו היחידה של הבולם. כאילו יש מקום אחר לשים את המדבקה…

דיוושים ראשונים, על אופניים שיצאו זה הרגע מהארגז, אל תוך רכיבה של 190 קילומטרים- כן, נשמע מופרך, אבל זו האמת- ואני מתוודע מיד לקלות הבלתי נסבלת של הקלילות. רק מי שרכב אי פעם על אופניים השוקלים סביב התשעה קילוגרמים, יכול להבין את האובססיה של אנשים להפחית משקל מאופניהם. הקנונדייל האלו שוקלים 8 קילוגרמים ו-850 גרם, כולל דוושות, חומר בצמיגים ומתקן בקבוק. ואיך זה מרגיש, אתם בטח תוהים? ובכן, זה מרגיש כאילו כל דיווש שלכם מיתרגם להאצה ברוטאלית לפנים, כמו שלא הרגשתם מעולם. נעילת בולם קדמי ודיווש בעמידה על הכביש, ובעיניים עצומות לא יכולתם לדעת אפילו, אם אתם רוכבים על אופני כביש או אופני הרים. פנטסטי.

דרכי כורכר מהירות וחלקות עפות מתחת לצמיגים, והבולם הקדמי, כהבטחת המהנדסים, בולע את כל המהמורות הקטנות, כאילו לא היו שם כלל. כאשר השטח נהיה טרשי יותר, ניתן להישאר ישובים ולהמשיך לדווש, כשהחלק האחורי סופג היטב את המכות הקטנות ולא בועט את הרוכב, כמו לא מעט זוגות קשיחים (מדי) שנמכרים להם בשוק.

אל תטעו, לא מדובר כאן בשיכוך מורגש ואקטיבי כמו בBMC או ב-LAPIERRE, שעובד גם כשעומדים על האופניים, ואף לא ברמת השיכוך הפסיבי של ה-PRO CALIBER של חברת TREK, שעובד רק בעת ישיבה על האוכף, אך למשימות XC ומרתון, להן נוצרו ונבנו ה-FSi, מדובר בטיל בליסטי שמרגיש נוח במידה מספקת. הבולם הקדמי מספק רמת נוחות שאין לה אח ורע בעולם בולמי ה-XC התחרותי, וזה מורגש למן הרגע הראשון, ומצליח להשתלט על חוויית הרכיבה על האופניים.

עליות ארוכות ומתונות, או תלולות וקצרות רק קוראות לרוכב לצאת מן המושב, נינו שורטר סטייל, ופשוט לתקוף. טופ-טיוב ארוך למדי מעודד עמידה על האופניים, ותקיפת עליות. קלאסי למירוצי XC.

הכידון האקסטרה רחב (760 מ"מ) הרגיש לי כמו נטע זר בתחילה, אך לאחר שנכנסתי לסינגלים, הבנתי מדוע האופניים מסופקים עם כידון רחב שכזה.

אופני זנב קשיח מספקים חוויה מיוחדת ושלמה לרוכב עליהם- הכל מורגש ונוכח, המידיות התחושתית היא שם המשחק והתגובתיות להוראות הרוכב היא משהו שיש שמתחברים אליו ויש שלא. אבל דבר אחד הוא בטוח ובהיר- בולם קדמי איכותי, על אופני זנב קשיח, הוא עניין שלMake Or Break. בולם בינוני יהפוך אפילו אופני קצה למכונה בינונית ופחות מוצלחת.

בולם קל, קשיח, סופג ואיכותי, לעומת זאת, יגרום גם לשלדה בינונית להתנהג כמו מיליון דולר.

ל-FSi יש שלדה איכותית וסופגת במידה, גיאומטריה מאד ידידותית המעודדת רכיבה טכנית (69 מעלות בזווית הראש, מישהו?), ובולם קדמי שלא פחות מאשר שולט בחוויית הרכיבה על האופניים.

מדובר בהתגלות טכנית בעולם אופני ה-XC, לא פחות מזה, וה"אשם" העיקרי, בנוסף לגיאומטריה המאוד נכונה, הוא הבולם הקדמי. ה-OCHO נוסך ביטחון בכל פניה או סיבוב בסינגל. הוא נענה לפקודות ההיגוי כמו שום דבר אחר שבחנתי מימי, בטח לא על אופני XC תחרותיים, והוא סופג זעזועים רצופים, כמו שורשים, סלעים ו-Braking bumps כאילו מדובר היה בבולם אנדורו סופר איכותי, ששוקל בקושי 1400 גרם. נסו לחפש בולמי אנדורו ששוקלים 1400 גרם. רמז- אין כאלה.

האופניים מגיבים בזריזות, ונשארים על הקו הנבחר, לא משנה עד כמה קשוחה, משוחררת או מלאת פיתולים הקרקע העוברת מתחת לגלגלים. תומכות שרשרת קצרות למדי תורמות לזריזות, אך צינור עליון ארוך וזווית ראש נינוחה מאד עוזרים להרגשה של "קטר על פסים" שהאופניים משדרים. ההרגשה היא שהבולם שם כדי לשרת אתכם בכל מצב שתזרקו לכיוונו.

CANNONDALE F-Si WORLD CUP במבחן
CANNONDALE F-Si WORLD CUP במבחן
CANNONDALE F-Si WORLD CUP במבחן

אני יכול לפרט על התנהגות מערכת ההינע (עבדה כמו שעון שוויצרי), על אחיזת הצמיגים ועמידותם המפתיעות לטובה, על הגלגלים הקלים והקשיחים, על הסטם, שאפשר לקצרו באיזה 2 סנטימטרים, או על הבלמים, אשר עוצרים היטב, אך מרגישים Grabby ורועדים תחת בלימות חזקות (להחליף במעמד הקניה, בבקשה)- אבל כל מה שאני מרגיש ברכיבה, זה בולם קדמי שהופך את הרכיבה ללא פחות ממדהימה.

מכירים את זה שעד שאתם מנסים משהו חדש וסופר איכותי, אתם בטוחים שמה שיש לכם זה הכי טוב שיש? אז כזה. אני רוכב כבר שנים על בולמי קצה של החברות הגדולות- רוקשוקס ופוקס, והם עובדים נהדר. אבל ה-OCHO הזה הוא פשוט משהו שצריך לחוות כדי להבין.

העובדה שהוא מתאים כעת לכל אופני XC תחרותיים שנמכרים, לא משנה מאיזו חברה, היא הדובדבן שעל הקצפת. ייקח עוד זמן עד שהוא יצא למכירה כאפטר-מרקט, והוא יהיה יקר טילים (הקרבון יעלה לא פחות מ-7000 שקלים כנראה), אבל יש כאלו שהידיעה שלמישהו אחר יש בולם טוב בהרבה מבולם הקצה היקר שלהם, היא מספיקה כדי להעבירם על דעתם ולגרום להם להוציא סכומי עתק על בולם קדמי. ואל תטעו- האוצ'ו הוא אכן טוב בהרבה ממה שיש לכם היום על אופני הקצה היוקרתיים שלכם. בעסה.

סיכום

שלושה שבועות ויותר מאלף קילומטרים על אופני הקנונדייל FSi החדשים הבהירו לי דבר אחד- לקנונדייל יש קלף מנצח לאופני הזנב הקשיח שלהם, שמעיף אותם קדימה, לתחרות אמיתית עם מובילי השוק בתחום ה-XC התחרותי.

אופניים שלמים ואיכותיים, עם משקל שערורייתי ועם גיאומטריה נוטעת ביטחון.

העובדה שה-FSi מגיעים Built In עם בולם שלא רק נראה מוזר וייחודי, אלא שהוא גם הטוב ביותר מסוגו, שקיים כרגע בשוק- עוזרת להם לטפס אל ראש רשימת אופני ה-XC הנחשקים ביותר לשנת 2019.

CANNONDALE F-Si WORLD CUP במבחן
CANNONDALE F-Si WORLD CUP במבחן
CANNONDALE F-Si WORLD CUP במבחן

Comments

comments

כתבות נוספות