מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

כתב: אורי ניצן       צילום: אורי ניצן, קסניה דמירוב


מותג הצמיגים GoodYear מוכר בעיקר מעולם הרכב. ניתן למצוא את הצמיגים של GoodYear בתצורתם האגרסיבית על ג'יפים קשוחים ובתצורתם הספורטיבית על רכבי יוקרה אקזוטיים.

בעולם האופניים החברה פחות מוכרת, אבל היא מייצרת צמיגים לשלל דיסציפלינות כבר משנת 2018. כל הייצור מתבצע במפעל צמיגים בטאיוואן.

היבואן הרשמי של צמיגי האופניים של GoodYear מביא לארץ מבחר צמיגים לקטגוריות שונות: קרוס-קאנטרי, אנדורו, גראבל וכביש. מבחן לצמיגי הקרוס קאנטרי פורסם לאחרונה במגזין, ועכשיו תורם של צמיגי הכביש לעבור תחת ידינו הבוחנות.

צמיגי הכביש של GoodYear Bike

חברת GoodYear מציעה שישה דגמים שונים של צמיגי כביש למטרות ושימושים שונים. הצמיגים מחולקים לשתי קטגוריות עיקריות: Ultra High Performance, וספורט. Joe’s No Flats בחרו להביא לארץ ארבעה מתוך אותם שישה דגמים שהם הדגמים הנפוצים והשימושיים ביותר.

  • Eagle F1 R – צמיג תחרותי ממשפחת ה- Ultra High Performance.
  • Vector 4Seasons – צמיג תחרותי UHP לתנאי כביש משתנים ולא אחידים ותנאים רטובים.
  • Eagle Sport – צמיג לשימוש יומיומי בתנאים יבשים.
  • Eagle – צמיג לשימוש יומיומי בתנאים משתנים.

בקצה העליון של הסקאלה ישנם שני צמיגי UHP המיועדים לרוכבים תחרותיים:

  • דגם הקצה תחרותי וקל משקל GoodYear Eagle F1 SuperSport R
  • דגם תחרותי GoodYear Eagle F1 R

שני הדגמים נבדלים ביניהם בעיקר בעמידות לפגעי האספלט, כלומר לפנצ'רים, ושחיקת הצמיג לאורך זמן.

להלן השוואה בין דגם ה- F1 SuperSport R לדגם ה- F1 R הרגיל לצמיג ברוחב 28 מ"מ:

דגםסוגרוחבקייסינגמשקל (יצרן)
F1 SS Rקלינצ'ר28 מ"מ150tpi190 גרם
F1 SS Rטיובלס28 מ"מ150tpi255 גרם
F1 Rקלינצ'ר28 מ"מ120tpi230 גרם
F1 Rטיובלס28 מ"מ120tpi310 גרם

דגם הקצה בגירסת טיובלס וברוחב 28 מ"מ שוקל 255 גרם, כאשר הדגם המעט יותר עמיד באותם הפרמטרים שוקל 310 גרם. שני הדגמים חולקים את אותו הגומי שנקרא Dynamic Ultra High Performance שאמור לספק אחיזה גבוהה גם במרכז הצמיג וגם בקצוות, והתנגדות נמוכה לגלגול. בגירסת הטיובלס בשני הדגמים GoodYear הוסיפו שכבת הגנה, שמעבר להגנה נגד פנצ'רים, מיועדת גם לשמור על חומר הטיובלס בתוך הצמיג שלא יברח בקלות החוצה כפי שקורה הרבה פעמים בצמיגי טיובלס לכביש כתוצאה מלחץ האוויר הגבוה שבצמיגים. שכבת ההגנה נקראת Tubeless Liner Armor והיא מקיפה את החלק הפנימי של הצמיג מקצה לקצה ומייצרת אטימה טובה יותר לאוויר וגם לג'יפה. GoodYear מכנים את גירסת הטיובלס שלהם TLC כלומר Tubeless Complete שזה קונספט די דומה ל- TLR של חברות אחרות.

כפי שניתן לראות בטבלה למעלה, ישנו פער די משמעותי במשקל בין דגמי הטיובלס לדגמי הקלינצ'ר וזאת בעיקר כתוצאה משכבות ההגנה הנוספות שהתווספו לצמיג על מנת למנוע פנצ'רים ולייצר אטימה טובה יותר בין הצמיג לחישוק.

GoodYear Eagle F1 R

קיבלתי למבחן את צמיג ה- Eagle F1 R בגירסת טיובלס ברוחב 28 מ"מ.

הצמיג מגיע גם בגירסת קלינצ'ר ובמספר רוחבים שונים.

לרגל השקת המותג, כל מי שרוכש צמיג טיובלס מקבל בקבוקון חומר אטימה במתנה ומי שרוכש צמיג קלינצ'ר מקבל פנימית במתנה.

מחיר הצמיג בגירסת קלינצ'ר 300 ₪ ובגירסת טיובלס 320 ₪.

צמיג ה- 4Seasons נמכר במחיר זהה לצמיג ה- F1 R.

הרכבה והתאמה לטיובלס

אחת התכונות הבולטות של הצמיג היא הקלות בה ניתן להרכיב אותו בתצורת טיובלס על החישוק. אני רוכב כבר מספר שנים בתצורת טיובלס באופני הכביש שלי, ועברתי סוגים רבים של צמיגים וחישוקים. תהליך ההתקנה הראשוני בטיובלס לכביש בדרך כלל מאתגר ולעיתים מתסכל. הקושי נובע מההתאמה ההדוקה בין קוטר החישוק להיקף הפנימי של הצמיג, מה שמקשה על הלבשת הצמיג על החישוק. בנוסף, קיים אתגר להכניס את חומר האטימה בין החישוק לצמיג, לוודא שהוא לא נשפך על הריצפה ונשאר בצמיג עד לניפוח וקבלת אטימה מלאה.

עם צמיגי הטיובלס של GoodYear וחישוקי קרבון של שימאנו התהליך היה קל ומהיר. זה הזכיר לי מאוד את הדרך שעשו יצרני הצמיגים והחישוקים בעולם השטח. זכור לי היטב איך בתחילת הדרך היה קשה מאוד לקבל אטימה של הצמיג על החישוק ולעתים נדרשו מאבקים לא קלים על מנת להלביש צמיג טיובלס חדש על גלגל. היום התהליך הזה באופני שטח הוא ממש פשוט ואפילו לא מצריך קומפרסור. באופני הכביש המצב עדיין לא כזה פשוט, אבל בהחלט ישנו שיפור מורגש ומשמעותי שהופך את החוויה להרבה יותר נעימה.

לרגל מבצע ההשקה של הצמיגים, בכל רכישה של צמיג טיובלס מקבלים מג'ו חומר אטימה מתאים. קיבלתי יחד עם הצמיגים בקבוקוני חומר נגד פנצ'רים המתאים במיוחד לצמיגי כביש. ההבדל בהרכב החומר נובע מהלחצים הגבוהים אליהם מגיעים צמיגי כביש והצורך למנוע בריחת חומר מהצמיג. השילוב של חומר מיוחד שמותאם לכביש יחד עם תוספת ה- Tubeless Liner Armor גורמים לזה שהחומר לא דולף, נשאר בצמיג לאורך זמן ומונע בריחת אוויר מיותרת, כלומר פחות צורך לנפח את הצמיג לפני כל רכיבה ולמלא חומר לעיתים תכופות.

רכיבה בתנאים משתנים

כמו בכל שנה בחודש יוני, נפח האימונים שלנו עולה לקראת חופשת הקיץ המסורתית באירופה. חודש יוני השנה התאפיין במזג אוויר קיצוני ומגוון. יצא לנו לרכוב פעמיים בגשם, פעמיים בשרב כבד והכנסנו הרבה מאוד רכיבות בכבישי הארץ הלוהטים והמשובשים. בקיצור, כל מה שצריך על מנת לבחון סט צמיגים חדש ומסקרן.

צמיג ה- Eagle F1 R הינו צמיג המיועד לרוכבים תחרותיים. תרכובת הגומי שלו הינה מסוגDynamic Ultra High Performance. מה שאומר שהגומי רך, מספק אחיזה מרשימה עם התנגדות מינימלית לגלגול.

במדידות של GoodYear הצמיג הראה שיפור של 15.7% בגלגול, 19% שיפור באחיזה במרכז הצמיג ו- 17% שיפור באחיזה בקצוות (לעומת צמיג ה- Eagle F1 הישן).

כל זה טוב ויפה ואין לי אלא להאמין ל- GoodYear שאכן המספרים נכונים. מבחינת חוויית המשתמש האישית שלי, הצמיג אכן הרגיש רך, נעים ומהיר. מבחינת אחיזה, אני לא אחד שלוקח פניות על המגבלות, אבל אני חייב לציין שלפחות לתחושתי הרגשתי שיפור קל בשני הסיבובים החדים שבהקפה של ראש ציפור. בהתחשב בעובדה שרכבתי את ההקפה הזאת קרוב ל- 10,000 פעם, אני חושב שאני יכול לאמוד את רמת הביטחון בפניות שהצמיג משרה עלי. והצמיג הזה ללא ספק משרה ביטחון. אם כבר מדברים על תחושת ביטחון, החודש גם מדדתי 95 קמ"ש בירידה מנס הרים. לא שיא מסלול, אבל בהחלט שיא אישי.

לעומת זאת, בתנאי גשם האחיזה היתה לא מרשימה. כפי שציינתי, יצא לנו לאחרונה לרכוב בגשם, וזכור לי טיפוס מאשתאול ליער התימנים שבו הצמיג האחורי החליק תחת עומס הדיווש. דווקא בפניות לא הרגשתי חוסר ביטחון אבל היה קשה ללחוץ בעלייה תלולה מבלי לאבד אחיזה בגלגל האחורי.

היצרן ממליץ להתאים את רוחב הצמיג לרוחב החישוק. החישוקים של גלגלי השימאנו שלי מדגם Dura-Ace C60 מגיעים ברוחב פנימי של 21 מ"מ. המלצת היצרן היא להרכיב צמיגים ברוחב 30 מ"מ על החישוקים הללו. אני בחרתי בצמיגים ברוחב 28 מ"מ שמבחינתי זה די והותר. הם מספקים אחיזה ונוחות טובים ולא מייצרים צורה של בלון בממשק בין הצמיג לחישוק. אני מנפח ל- 75PSI ומרגיש שזה באלאנס טוב בין מהירות, נוחות ואחיזה.

סיכום

בכל פעם ששחקן חדש נכנס לשוק האופניים זו בשורה טובה לצרכנים. זה מחזק את התחרות בין היבואנים וגורם להם להילחם על הלקוחות אם זה באיכות המוצר, מחיר תחרותי או שירות טוב יותר. במקרה של צמיגי GoodYear והיבואן הרשמי Joe’s No Flats הבשורה משמחת כפליים.

חברת Joe’s הינה חברה פורצת דרך בתחום מוצרי הטיובלס ומוכרת בזכותם בארץ ובעולם. החברה הישראלית גם מקפידה לתמוך ברוכבים מקומיים ואירועי אופניים שונים ואין ספק שמדובר בחברה שאוהבת את ענף האופניים ומעוניינת לטפח אותו.

כניסתה של חברת GoodYear לישראל, שהיא חברת ענק בתחום הצמיגים, הינה בשורה משמחת אשר לבטח תשאיר את חותמתה על שוק הצמיגים בישראל. עם מוצר איכותי, מחיר תחרותי ושירות אדיב ומקצועי, אין לי ספק שהצרכנים ירוויחו. השילוב של צמיג טיובלס איכותי, עם חומר של יצרן מוביל שהוא גם במקרה ישראלי וגם מותאם לשימוש הספציפי (אם זה כביש או שטח) זהו שילוב מנצח שמבחינתי סגר את הוויכוח לגבי טיובלס בכביש. אני לפחות השתכנעתי שזו הדרך הנכונה בשבילי.


יותר: קלות התקנה, אחיזה, נוחות

פחות: אחיזה בתנאים רטובים

Comments

comments

כתבות נוספות