מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

בחן, כתב ודגמן: בני(בנג'י) גרנות        צילום: דותן הלוי  


חברת KTM האוסטרית אמנם ידועה בעיקר בזכות האופנועים הכתומים שלה אותם החלה לייצר כבר ב-1954, אך היא גם יצרנית אופניים ותיקה שמייצרת אופניים כבר מ 1964. למעשה עד 1989 ייצרה KTM מיליון זוגות אופניים, כשארבעה מיליון זוגות אופניים יוצרו עד 2012, רובם המוחלט שווקו ברחבי אירופה.

בישראל, קבוצת דוד לובינסקי (ד.ל.ב) יבואנית הרכבים הגדולה והמוכרת מייבאת ומשווקת את אופני השטח והכביש של חברת KTM שעם השנים הפך להיות אחד המותגים הפופולריים בישראל.

 Highlights

  • שלדת משולש קדמי עשויה קרבון, משולש אחורי מאלומיניום
  • תצורת מאלט- גלגל "29 מלפנים, "27.5 מאחור
  • מהלך מתלה אחורי 170 מ"מ.
  • בולם אחורי:FOX DHX2 Factory 170 mm בתצורת קפיץ ברזל
  • מזלג:  FOX 38 Float 29" Factory e-bike מהלך 180 מ"מ
  • מנוע: Bosch Performance Line Race CX-R 85 Nm
  • סוללה: Bosch PowerTube 750 Wh
  • מערכת הינע:SRAM XX Eagle T-Type 12speed
  • מוט אוכף אלחוטי:  RockShox Reverb AXSמהלך 125 מ"מ למידה מדיום.
  • מעצורים: MAGURA MT7 HC3 200/180 mm
  • גלגלים: DT Swiss HXC 1501 29"/27.5" עם חישוקי קרבון
  • זווית ראש 64.1
  • אורך תומכת שרשרת 442 מ"מ
  • בסיס גלגלים 1226 מ"מ
  • משקל- 26 ק"ג כולל פדלים
  • נתונים למידה M

דגם הקצה Exonic הוא תצוגת תכלית של חלקי קצה חשמליים ומכניים שניתן לשים על אופניים היום. כל החלקים שעוטפים את השלדה הם ברמת TOP END, מהסוג שגורם לכמה מאיתנו לרייר ועלול לייצר בעיות עם בן/בת הזוג ועם מנהל הבנק…

אז האם שילוב של מערכת חשמל טובה, אמינה וחזקה יחד עם חלקי קצה ומהלכים גדולים מספיקים כדי לייצר אופני אנדורו טובים?

יצאתי לבדוק טענה זאת בשטחי הפרא שמעבר לגזרות הסינגלים המסומנים, הישארו עימנו….

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

שלדה ומתלה

שלדת ה PROWLER בתצורת מאלט (29 מלפנים 27.5 מאחור) מייצרת 170 מילימטרים של מהלך אחורי על מתלה סינגל פיווט בתצורת ארבע זרועות. תומכות שרשרת (צ'נסטיי) קצרות באורך של 442 מ"מ למידה מדיום, יחד עם גלגל אחורי בקוטר 27.5 אינץ' מייצרים חלק אחורי תזזיתי עם מהלך נדיב מאוד. המשולש הקדמי עשוי קרבון ומכיל בתוכו סוללה פריקה הניתנת לניתוק על ידי מפתח ייעודי למי שרוצה להטעין הסוללה מחוץ לבטן האופניים. האופניים מגיעים עם הכנה לשני בקבוקים בתוך המשולש הקדמי, אך ניסיון שלנו להתקנת 2 כלובים סטנדרטיים התגלה כבלתי אפשרי בגלל הבולם האחורי הגדול שמשפשף את הבקבוקים בזמן תנועת המתלה והבולם. המשולש האחורי עשוי מאלומיניום ככל הנראה מתוך כוונה לתת לאופניים יותר גמישות בחלקם האחורי.

מערכת חשמלית מוכחת עם מצב Race

מערכת החשמל מבית בוש דור 4 היא מהחזקות והאמינות שקיימות כרגע בשוק האופניים החשמליים. חבילה מעולה לרוכבי הסינגלים המשלבות טורק (כוח) זמין וחזק לצד ניהול סוללה מיטבי ואמינות גבוהה- לא בכדי היא גם המערכת הפופולרית בעולם.

מצב Race במקרה של אופני המבחן, למנוע העוצמתי הוסיפו את מצב Race החדש. מצב סיוע נוסף (חמישי) שלא מגיע כברירת מחדל על רוב המנועים של בוש היות שייעודו (כפי שמעידה בוש בעצמה) הוא  עבור מתחרי e-EWS מקצוענים, או לרוכבים שרוצים למקסם את יכולותו של המנוע. מצב RACE הוא מצב קיצוני המייצר תגובתיות מהירה מאוד של המנוע ברגע הלחיצה על הפדלים. בנוסף הוא ממשיך את פעולת המנוע לאחר הפסקת הדיווש לפרק זמן של כשנייה וחצי (OVER RUN) ובכך מסייע בעבירות מכשולים (בעיקר סלעיים) שלא מאפשרים יכולת דיווש או שמירה על מומנט ומהירות גבוהה בעליות חדות. שאר מצבי הסיוע ECO-TOUR-EMTB-TURBO נשארו דומים עם אפשרות אפיונים וקיסטומים של ביצועי המנוע, רמת הסיוע, הדינאמיות וכו' דרך האפליקציה הייעודית של בוש (כרגע לא מתאפשרת להורדה חוקית בישראל אך ניתן לעקוף ע"י הורדת קבצים פיראטיים).

סוללה- לדגם הנבחן הצמידו סוללת בוש בעלת קיבולת של 750 וואט/שעה, זוהי הסוללה הגדולה של בוש שיחד עם מערכת הניהול של בוש, ניתן לייצר איתה טווחי רכיבה גבוהים. בכל מקרה אם הסוללה איננה מספיקה לכם, בעתיד  ניתן יהיה לרכוש סוללה מגדילת טווח שתוכל לייצר עבורכם רכיבות ארוכות אף יותר!!

בורר מצבים- שלט בורר המצבים שהגיע על אופני המבחן מסוג LED Remote הוא פונקציונלי אך מאוד מסורבל, גדול ולא מספיק אינטואיטיבי. קשה מאוד לברור בין מצבי הסיוע במהלך רכיבה עם כמות הלחצנים הגדולה והמיותרת שנמצאים עליו ועקומת הלמידה של תפעול טבעי איטית ומעצבנת, בנוסף אין פידבק ברור מהלחצנים. הפיכת האופניים במקרה של תקלה הופכת למשימה מעט מסורבלת כשהשלט הגדול והבולט מפריע ויכול להינזק. השלט מגיע עם ה Kiox 300 המסך הקטן והצבעוני של בוש שמאפשר צפיה בכל נתוני הרכיבה(מחשב דרך), צפיה בנתוני הביצועים של הסוללה והמנוע ואף עם יכולות ניווט של מפות במידה ותרצו.

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

חלקי (קצה) בולטים

מערכות הינע: כיאה לדגם הקצה של היצרן, האופניים מגיעים עם AXS TRANSMISSION מערכת הקצה החשמלית והאלחוטית מבית SRAM. אחת התכונות הבולטות של המערכת (לפחות על הנייר) הוא דיוק ועמידות גבוהה בעומסים גדולים. למרות ממדיו הגדולים של המעביר האחורי, הוא הצליח להתמודד יפה עם כל מה שפגש אותו במהלך המבחן, השיפטר החדש מאוד אינטואיטיבי, קל לתפעול וממוקם במקום המדויק ביחס לאצבעות בזמן רכיבה וההילוכים עוברים חלק ומדויק תחת עומס, בשקט מופתי ובציות מהיר. אני אהבתי!

גלגלים: גלגלי ה- DT Swiss HXC 1501 המקורבנים (חישוק קרבון) ההיברידיים והסקסיים הצליחו להרשים אותי במשקל, בדיוק ובחוזק שלהם. עם משקל קליל במיוחד של כ- 1,800 גרם לסט גלגלים שמותאמים לרכיבות אנדורו/חשמליים ונאבה מחוזקת היברידית להתעללות מבית DT, בהחלט מדובר כאן על סט גלגלים מרשים ונחשק מאוד.

צמיגים: צמיגי השוואלבה אדי קורנט מיועדים לרכיבות אגרסיביות עם מתווה קוביות גבוהות במרכז וריבוי קוביות צד לאחיזה משופרת בסיבובים. תרכובת גומי רכה משפרת את האחיזה בתנאי מזג אויר קיצוניים אך לטעמי הצמיג האחורי שהגיע ברוחב 2.8 אינץ' מוגזם ומיותר. הוא כבד, רחב ומייצר סרבול מיותר, יתכן שהחלפת צמיג צר יותר יעביר תחושות רכיבה ופידבק טובים יותר לרוכב מהשטח יחד עם אחיזה ועמידות טובים מבלי לפגוע בזריזות האופניים.

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

בולמים: כיאה למפרט קצה, צמד הבולמים שמגיעים על האופניים הם מהטובים ביותר שניתן למצוא היום. הפוקס 38 ברמת פקטורי היוקרתית בגרסת ה- eMTB הוא בעל מהלך של 180 מ"מ ומגיע עם כל אפשרויות הכיול מבית פוקס. צינורות המזלג המעובים מייצרים קשיחות גבוהה כנגד כוחות פיתול שהאופניים החשמליים הכבדים מייצרים ביתר שאת. לאחר כיול עם סבלנות רבה, יכולת המזלג הזה לייצר אחיזה והיצמדות האופניים לקרקע היא מדהימה ויחד איתה מגיעה כמובן גם תחושת הבטחון וההנאה. הבולם האחורי הואFOX DHX2 Factory   בגרסת סליל ברזל המייצר מהלך של 170 מ"מ. בולמי קפיץ הפכו פופולאריים בשנים האחרונות על אופני אנדורו רגילים וחשמליים, הם עובדים באופן ליניארי מאוד ולרוב מספקים יכולות גיהוץ ובליעה גבוהות במיוחד שמאוד מתאימות לז'אנר החשמלי האגרסיבי לצד עמידות לעומסים גדולים ושליטה על סוף מהלך.

מעצורים: מעצורי ה- MAGURA MT7 עם 4 פיסטונים תפקדו מצוין וללא כל בעיה עד סוף המבחן. הם מייצרים כוח עצירה גבוה לצד מודולציה מדויקת. המגורה עובדים על שמן מינרלי בדומה לשימנו, הם קלים לתחזוקה ונחשבים אמינים וצפויים. הרוטור האחורי הוא בקוטר 180 מ"מ, על אופניים כבדים כל כך עם יעוד אגרסיבי הייתי מצפה לקבל רוטור של 203 מ"מ  גם במעצור האחורי.

על השביל

ה-PROWLER השריריים כבדים במשקלם וגם "כבדים" בהתנהגותם, להבדיל מאופניים חשמליים אחרים בז'אנר ה"על מלא" שבחנתי אותם לאחרונה, הפעם נדרשתי לעקומת הסתגלות מסוימת על מנת ללמוד אותם ולהפנים את התנהגות האופניים במתארים השונים.

לאחר כיול בולמים והגדרת המאפיינים הניתנים לשינוי באפליקציית FLOW של בוש, טבילת האש המשמעותית הראשונה של ה PROWLER הייתה במסלולי הבית (האגרסיביים) שלי באלמידייה, חורשים ואשתאול. שם הבנתי די מהר שה- PROWLER אוהבים לטפס… ואני טיפוס של עליות. האופניים הללו הם לא פחות מרקטה בכל שביל טכני שהוא במגמת עלייה!! וככל שיהיה טכני יותר כך הם יזרחו יותר. גובה הגחון של הפרוולר גבוה דיו על מנת לדלג מעל כל גינות סלעים האימתניות שעוברת בדרכם, וכשחולפים עליהן המתלה והבולמים המעולים בולעים את השטח "בפיהוק קל". המנוע החזק של בוש מצליח להעביר באופן מדויק ויעיל את הכוח הנדרש לגלגלים בכדי לבצע כל תמרון ולפצח כל משימת טיפוס.

גם הפעם מצאתי כי מצבי הסיוע TOUR ו- EMTB האוטומטיים הם המצבים הטובים ונכונים ביותר לכל עליה ולכל שביל שעברתי בו. מצב TURBO הוא אלים מידי וכמעט לא היה אצלי בשימוש.

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

מצב RACE החדש כאמור מעביר את מקסימום הכוח של המנוע בבת אחת לגלגלים ובנוסף לזאת מייצר המשכיות ארוכה של עבודת מנוע גם לאחר הפסקת פעולת הפידול (שנייה וחצי). למרות ההייפ הגבוה בקרב רוכשים פוטנציאליים, המצב התגלה כמיותר בעיני ברוב המתארים בהם רכבתי בתקופת המבחן. הכוח לרוב לא ניתן לשליטה, הוא מייצר זינוק חזק מידי, לא טיבעי לפעולת הפידול ולא ליניארי כלל. במקרים בהם האדמה לא יציבה, או נדרש תמרון טכני איטי ומבוקר זה גורם לאיבוד מידי של אחיזה (פרפור). במתארים של עליות תלולות מנהלתיות, או כאלה לא טחונות או פחות עתירות אבנים משוחררות (דרכי ג'יפים תלולות וחלקות) הוא כמובן יכול לעבוד לא רע. כאמור גם במקומות בהם לא ניתן לייצר אינרציה של פידול או לקבל תנופה מפעולת פידול הוא גם יכול להועיל במידה ומצליחים "להשתלט עליו". כפי שאני רואה זאת אלה מתארים שרוכב סופ"ש "רגיל" נתקל בהם מעט, כך שבעיני מצב הקיצון הזה לא יתאים לשימוש של רוכב הממוצע, ויתרה מזאת אני לא אחטא אם אגיד שהוא אפילו יכול להיות מסוכן למי שלא ידע להשתמש בו. חוץ מזה שהוא כמובן זולל סוללה אפילו יותר ממצב הטורבו הזללן.

למרות משקלם הגבוה יחסית הפרוולר מתמרנים יפה בשבילים אך מאלצים את הרוכב לרכוב חד ושקול יותר בהעברות משקל בעיקר בתמרונים טכניים צפופים. תנוחת הרכיבה עליהם מרגישה מעט גבוהה (יותר מעל האופניים מאשר בתוך האופניים). הסטנד אובר של השלדה שעומד על נתון של 816 מ"מ מרגיש גבוה יחסית  (צינור כיסא ארוך 430 מ"מ), עובדה שאילצה את היצרן לספק מוט כיסא מתכוונן באורך 125 מ"מ בלבד כשרוב האופניים בז'אנר זה מגיעים עם מוט אוכף של 150 מ"מ לכל הפחות. בפועל גם כשהורדתי אותו עד הסוף לתוך השלדה, האופניים עדיין הרגישו גבוהים מידי ודרשו שינוי/התאמה של מנח הגוף בירידות ובתמרונים טכניים מהירים.

במסלולים פתוחים מסולעים ומהירים, המהלך הארוך של האופניים והבולמים המעולים באים לידי ביטוי באופן בולט מאוד. אך כאשר המהירות עלתה מאוד המתלה החל לבעוט ולהיזרק ולא הצליח לייצר מספיק אחיזה כמו במהירויות הנמוכות. בקפיצות ובשליטה בזמן אוויר, האופניים מתרוממים יפה ויציבים באוויר למרות משקלם. המתלה והבולמים המעולים סופגים היטב את האימפקטים גם בנחיתות אלימות במיוחד ומייצרים מעטפת ביטחון ברכיבות מהירות ועתירות קפיצות.

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

סיכום

ה PROWLER EXONIC של KTM הם אופניים מרשימים בהחלט. הם נראים מעולה, ובחירת החלקים עליהם תגרום לכל חובב אופניים במיוחד לזה הטכני/אגרסיבי, להזיל ריר, והרבה!!.

כמו לכל הדגמים של החברה האוסטרית, גם הפרוולר מגיעים עם המערכת החשמלית החזקה והאיכותית מבית בוש עם סוללה בקיבולת 750 וואט/שעה. מערכת סופר אמינה שמצליחה לייצר טווחי רכיבה גדולים מהממוצע יחד עם העברת כוח מדויקת ומערכת ניהול מעולה.

הפרוולר מצטיינים מאוד בטיפוסים תלולים מכל סוג בעיקר אודות לגאומטריה גבוהה יחסית שממקמת את הרוכב מעל האופניים וייצרת מרווח גחון נדיב ועבירות גבוהה, וכמובן בולמי קצה שמייצרים אחיזה מעולה. גם במהירויות נמוכות עד בינוניות הפרוולר פורחים ביכולות הדינאמיות שלהם ומשדרים המון כיף וביטחון. במהירויות גבוהות בשטח טכני ובתמרונים מהירים צפופים המתלה לא התמודד עם השטח כמו במתארים האחרים וכפי שהייתי מצפה ממנו, אך המהלך הארוך, הבולמים המעולים ויכולת הבליעה ללא ספק מפצים על כך.

Comments

comments

כתבות נוספות