מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

A superbike to infinity and beyond


בחן וכתב: שחר מיליס    רוכבת/דוגמנית: עדי אייל        צלם: יותם ברניס


ב 2014 יטי השיקו עדכון למתלה הסוויץ' שלהם וקראו לו סוויץ' אינפיניטי. כבוחן אופניים וותיק, אני יכול לנעוץ את שנת 2014 כשנת מפנה בעולם האופניים, כשנה שבה יצאו דגמים חדשים ומהפכניים אצל מרבית היצרנים (יטי, טרנזישן, קונה, אויל, ועוד) ונראה היה שהיצרנים "הבינו" את הגיאומטריה שמתאימה לאופני "29 בכלל ואופני גראביטי בפרט. תשע שנים לאחר אותה שנה מכוננת, יטי יוצאים עם טריו חדש בליין הסופרבייק שלהם (SB=Superbike), ה SB160, SB140, SB120. בחרנו לקחת למבחן את ה SB120 עם הרבה תהיות לגבי האם יטי רוכבים על גל הדאון קאנטרי? או האם הם יצרו שוב, אופני שבילים ופאן מובהקים בעלי מהלך קצר. סקרנים? גם אנחנו.

צילום: יותם ברניס עריכה:דותן הלוי
מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Highlights

  • שלדת קרבון "29
  • מתלה Switch Infinity  המייצר מהלך של 120 מ"מ
  • מזלג 34 FOX עם מהלך 130 מ"מ
  • אורך צינור עליון 603 מ"מ
  • זווית צינור ראש 66.5 מעלות
  • זווית צינור כיסא אפקטיבי 76.5 מעלות
  • אורך תומכות שרשרת 437 מ"מ (תלוי מידה)
  • בסיס גלגלים 1191 מ"מ
  • משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 13.9 ק"ג

נתונים למידה M

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

טכנולוגית מתלה

מערכת Switch Infinity הייחודית ליצרן האמריקאי יושבת מעל הציר המרכזי ונראית כמו מגדש טורבו לאופניים. שני צילינדרים בעלי ציפוי קשימה, ביניהם מחליק מעלה ומטה הסליידר שאליו מחובר הציר התחתון של המשולש האחורי באופן חופשי ללא שיכוך או ריסון. למעשה זהו לינק שתנועתו קווית וסיבובית (בעזרת המיסב הנוסף) ולא רק סיבובית כמו במתלים אחרים, ועל ידי כך ניתן לשלוט בעקומות (הפרוגרסיביות) של המתלה באופן נשלט יותר בתכנון. מתלה ה Switch Infinity כבר קיים מספיק זמן והוכיח את עצמו כמתלה יעיל שמצליח להוציא את המירב מאורך המהלך והייעוד של האופניים אליהם הוא משודך, בין אם מדובר בSB120  או ב SB160 שהם אופניים שונים לכל הדעות. כלומר בתכנון חכם, יטי עם הסוייץ' אינפיניטי מספקים גרף מתלה מתאים לכל סגנון.

תכנון מתלה שינטרל את כוחות הפידול באופן מוחלט (100% Anti Squat) בכל ההילוכים אינו אפשרי ותלוי גם באחוז שקיעת המתלה (סאג), אך יטי תכננו את מתלה ה SB120 כך שיתקרב לכך ברוב ההילוכים בהם נדרשים לפדל חזק, ובטווח הסאג הרחב ביותר.

מתלה ה SB120 לינארי יחסית ומציג פרוגרסיביות של 11%. כמו כן, יחסית לאופניים בעלי מהלך קצר, נקודת הסאג כוונה עמוק יחסית ב 30% שקיעה, מה שיוצר תגובתיות מעולה של המתלה באותם באמפים קטנים ומהירים (כמו ברייקינג באמפס) וכן תמיכה מעולה באמצע המהלך, אשר עוזר לתמוך באופניים בפניות בג'י גבוה. מעט הפרוגרסיביות של המתלה, עוזרת לו להרגיש עמוק מאד ולהגיע לקצה רק באימפקטים גדולים.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

חלקים בולטים

בסעיף החלקים הבולטים הייתי רוצה לציין בעיקר את אופי החלקים ופחות את טיבם, לא שאבזור האופניים אינו מושלם. עם צמיגי מיניון DHF ואגרסור של מקסיס, כידון קרבון של יטי, מוט אוכף של פוקס, בולמי פאקטורי מצופי קשימה ומערכת איגל של סראם (כולל קראנק קרבון) אין ספק שאלו אופניים מאובזרים שלא צריך להחליף בהם דבר. דווקא בולט אופי החלקים שממש עוזר לשים את האופניים בקטגוריה המתאימה להם. על כך ועל הקשר לבחירת החלקים בפסקה הבאה.

על השביל

כל הרוכבים מנסים לשים אופניים בקטגוריות מוכרות, ואני, כך מסתבר, לא שונה. כשאני עומד מול זוג אופניים אני תמיד שואל את עצמי המון שאלות "למי הם מיועדים?" "לאיזה שטח הם הכי מתאימים?" "איזה רוכב יבחר בהם כזוג האופניים האחד שלו?" כמובן שכמו כל אדם, התשובות שלי סובייקטיביות ומשקפות את השקפת עולמי וסגנון הרכיבה שלי. ככל שעוברות השנים ואני בוחן אופניים וציוד שגם מחוץ למחוזות התשוקה האישית שלי, נופלת לי ההבנה על צרכים אחרים מאופניים, כאלו שאינם רק סביב גיאומטריה, משקל ויעילות המתלה. אתם בטח חושבים שזהו מבוא לכך שאומר ש"לא רציתי לבחון את היטי SB120 אבל גיליתי ש…" אבל האמת היא בדיוק הפוכה. אופניים כיפיים עם מהלך קצר הם בדיוק מה שאני אוהב וחסר לי בתמהיל הרכיבה שלי ולכן הגעתי למבחן בהתרגשות רבה. אז האם היטי SB120 הם אופני דאון-קאנטרי מושלמים? או אולי הגיע הזמן לצאת מההגדרות הפורמליות או להגדיר חדשות? אולי הם בכלל קרוס מאונטיין?

כבר הרבה זמן שלא רכבתי על אופני אנדורו או אולמאונטיין שאינם ממונעים. את מרבית הרכיבות שלי אני מבלה עם אופני ה XC אותם אני מאד אוהב, וכשבא "לתת בראש" בירידות, אני יוצא עם האופניים החשמליים הקלים לראנים מעולים שממלאים אותי תחושת סיפוק אינסופית. כשאני מנסה לחשוב על מבחני עבר, מבחנים על אופני AM נראו לי קצת פספוס מכוון שזה אילץ אותי לרכב עם אופניים כבדים יחסית לאופני ה XC, הם מסורבלים ואיטיים יחסית לאופניים "מסוייעי" המנוע, כך שבסוף היום, גם אם האופניים היו מצוינים ויעילים, לא יכולתי להשוותם ליעילות של ה XC או החשמלי.

אז למה אני משתף אתכם בזה? כי היטי הדליקו אצלי משהו שהיה רדום כבר תקופה. אופניים שלא מתעקשים לקחת אותך למחוזות ספציפיים. משחררים אותך ליהנות מעצמך, מהטבע וללא מאמץ. מסתבר שההתרגשות שבכניסה לסינגל צפוף במהירות גבוהה עם אופניים שמייצרים אחיזה בקרקע כמו אופני אנדורו אבל קלים וזריזים כמו אופני XC, זהו המרכיב החסר בתמהיל הרכיבות שלי.

ה SB120 מרגישים קלים יותר ממה שהמשקל מצביע עליו. הקטגורים יאמרו: "14 ק"ג זה משקל של אופני AM ולא DC- המשקל מדבר". אז נכון שהם אכן כבדים יותר מאופניים מקבילים במהלך דומה, אבל יטי לא מתיימרים להביא את האופניים הקלים ביותר, להיפך. בחירת החלקים, הגלגלים הרחבים והצמיגים בפרט (ברוחב "2.5) כידון עם רייז ולא שטוח, רומזים לנו שהתחרות היא לא במשקל אלא בכמה פאן וורסטיליות האופנים יודעים לתת. ואו-הו כמה שהם יודעים לתת.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

סטאפ קפדני בבית, קביעת סאג ויוצאים לדרך. חשוב לציין שאת כל המבחנים במגזין, אנו מתחילים לאחר כיול מתלים על פי הנחיות היצרן / בהתאם לניסיון שצברנו, ובמצב בולמים פתוח. רק אח"כ נבחנות פונקציות סיוע הדווש למינהן ואנו צוללים לכוונים ייעודיים. כבר בטיפוס הראשון, מרגישים ביעילות המתלה. הדיווש בישיבה בהילוכים הקלים יציב למדי ומתחיל להתנדנד קלות רק בדווש נמרץ יותר בהילוכים יותר קשים, כפי שמראים הגרפים. הגיאומטריה המודרנית עם זווית מוט האוכף הקהה וקסטה בעלת טווח הילוכים של 520% מצומדת לגלג"ש קדמי בעל 30 שיניים מקלה מאד על הטיפוס ושונה מאד מאופני ה XC, ומראה לנו שטיפוסים הם זמן מצוין לקצת חברות, שיחות בענייני דיומא ושאין צורך להתנשף ולהזיע. אבל מה שבאמת מעניין זה עבודת המתלה בירידות ובדווש בספרינט. עם המעבר לעמידה, המתלה מתקשח ומסייע בהזנקת האופניים קדימה באופן מפתיע, אם האופניים הרגישו עם גרר גבוה בדווש בישיבה, בספרינט הסיפור כבר שונה לגמרי. כאמור יש לא מעט מיתלים יעילים בז'אנר, אבל מתלה שיעיל גם בישיבה וגם בעמידה בספרינט כבר יותר קשה למצוא.

תנוחת הרכיבה, הן בעמידה והן בישיבה, לוקחת אותנו למחוזות ה אולמאונטיין ומתרחקת מעולם ה XC. אם האבזור, הגיאומטריה בפועל (ולא על הנייר), והצמיגים לא רמזו, אם מזלג פוקס 34 (לא סטפ -קאסט), עדיין לא שכנע, אז גלגל 30 שיניים מלפנים וקסטה עם 52 שיניים סגרו את הפינה.

בסינגלים היטי מרגישים כמו סוס פרוע שמחכה שירסנו אותו. הם מושכים למהירות גבוהה, מכניסים אותך לקטעים טכניים ללא חשש ומצליחים לצלוח אותם באופן מרשים. קרה לי מספר פעמים שנכנסתי למקטע לא מוכר מהר מאד שכבר באוויר נראה כמו "הו שיט אני בטוח מתפנצ'ר כאן" והאופניים לא התרגשו מכך במיוחד.

המתלה מאד אקטיבי ויושב יציב סביב הסאג באופן שמנטרל המון רעשים מהקרקע, אך עדיין מאד קופצני וזריז. יחד עם זאת, במסלולי אנדורו קשוחים, קיבלתי תזכורות שאני על אופניים קצרי מהלך, אך אלו לא הפריעו לכיף של הרכיבה, אלא דווקא חיזקו את תחושת ה "תראו אותי טס כאן על אופני 120 מ"מ". בנוסף, מרכז הכובד מרגיש נמוך והאופניים אוהבים להיכנס לפניות בהשכבה עם הגריפים ברצפה. בניגוד לאופני XC צרי צמיגים, הנשיכה של המיניון עם אופניים קלים מפתיעה תמיד מחדש ומקנה המון בטחון.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

סיכום

בתקופת המבחן חקרתי את טווח הסגנונות שרוכבים ייקחו את האופניים שלהם. החל מאימון XC כולל טיפוס ארוך (המנדטורית בכרמל) דרך ערב במסלול פאמפטרק ועד ראנים בחורשן ובמשגב. לדעתי ה  SB120 כמעט מייתרים את הצורך באופני 140 מ"מ או דומיהם בגלל היתרון של יעילות הדווש, המסוגלות הכללית של האופניים והזריזות והקופצניות של המתלה (ללא אובדן כח על שקיעה). אלו עולים ביתרונותיהם על החוסר בעוד 10-20 מ"מ של מהלך באופניים אחרים.

אז בואו נשים דברים על השולחן. במהלך המבחן חככתי בדעתי האם להרכיב את סט גלגלי ה XC שלי ולראות האם באבזור הנכון, אפשר לקרוא ל SB120 אופני דאון-קאנטרי. בשורה התחתונה לא עשיתי את זה כי ברור היה לי שזה יגרום להוצאת האופניים מאזור הנוחות שלהם. אז רכיבות XC נגד שעון באבזור הנוכחי, באופן חד משמעי זה לא. האופניים כבדים ומגושמים מידי, הגלגלים והצמיגים לא מתאימים וזווית הישיבה פחות תתאים לטיפוסים טכנים או ארוכים בלחיצה. יחד עם זאת, ברגע שמורידים את אלמנט הזמן מהטיפוס, האופניים מתגלים כחברים טובים של עליות ומישורים, עם יחס הילוכים מפנק ומתלה יעיל מאד.

אחרי שהורדנו את זה מהלב, דווקא כאופני אולמאונטיין שאפשר לתת איתם בראש, למרות המהלך הקצר, ה SB120 התגלו כאופניים עם קסם שקשה לתאר. אלו אופניים שהכניסו בי חיוך בכל ראן, לקחו אותי לכל הסינגלים הקשוחים ללא פחד והקנו המון בטחון, כאמור למרות מהלכם הקצר. 

את האופניים החזרתי לאחר מבחן מקיף של מספר שבועות בסוף אירוע כינוס שבט יטי ה-15 עם הרבה צער. משהו פראי ומרגש קורה עם האופניים האלה, הם מרגישים כמו ילד קטן שמשחק במגרש של גדולים ומנצח כנגד הסיכויים. אופניים שבהחלט צריכים להיכנס לרשימת ה MOST WANTED שלכם, במיוחד אם אתם מחזיקים רק זוג אחד של אופניים שאינו חשמלי או XC טהור.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות