בחן וכתב: אריק אבגי       צילום: דותן הלוי


פנטיק מוטור היא חברת אופנועים אשר נוסדה בשנת 1968 בברזגו, איטליה. בשנות ה-70 הפכה פנטיק ליצרנית האופנועים האיטלקית השנייה בגודלה באיטליה ובעלת אחד המותגים החזקים בשוק,  את עיקר תהילה בישראל החברה חייבת לדגמי ה50 סמ"ק שכיכבו פה במהלך שנות ה80 והיו חלומם של בני ה16. החברה האיטלקית עברה מספר תהפוכות עד שבשנת 2014 נרכש המותג ע"י קבוצה עסקית גדולה אשר הציבה כמטרה להפוך את Fantic Motor לשחקן מפתח במגזר האופנועים. בתקופה זאת החלה הפריחה בשוק האופניים החשמליים ופנטיק החליטה לרתום את הידע המוטורי שלה ולהיכנס לתוכו. פנטיק מיובאים לישראל על ידי יבואן האופנועים וזמינים לרכישה ב Zilka Sport של רן זלכה בתל אביב.

בני ה-16 דאז הם היום רוכבים בעשור הרביעי והחמישי לחייהם ויצאנו לבדוק אם הם ייטו חסד למותג האהוב מנעוריהם.

ב 2018 בחנו כאן במגזין את אחד הדגמים הראשונים של פנטיק. אהבנו אז את המנוע והגאומטריה הייחודית וכן את סוללת ה 630 וואט/שעה שהייתה גדולה במונחי 2018.

היום יש ליצרן ליין מכובד שמונה 6 משפחות מוצר הפונות לרוכב השטח החל מזנב קשיח וכלה במכונות DH מסוקסות. למבחן קיבלנו את ה XEF 1.9 דגם האנדורו נדיב המהלך ברמת FACTORY.

מוטוליין 1070×200
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
שימנו 1070×200

Highlights

  • שלדת אלומיניום עם תומכות אוכף מקרבון
  • מהלך מתלה אחורי 180 מ"מ
  • מהלך מזלג 190 מ"מ
  • תצורת מאלט- גלגל "29 מלפנים, "27.5 מאחור
  • בולם אחורי סליל ברזל מבית Ohlins
  • מנועBrose Drive S Mag  המספק 250 וואט ומומנט של 90 ניוטון/מטר
  • סוללת ליתיום איון 36 וולט נשלפת בעלת הספק 720 וואט/שעה
  • מערכת הילוכים אלחוטית GX AXS מבית Sram
  • זווית ראש 64 מעלות
  • ריץ' 455 מ"מ
  • אורך תומכות השרשרת 459 מ"מ
  • בסיס גלגלים של 1,256 מ"מ
  • משקל– 25 ק"ג
  • נתונים למידה  M

גאומטריה ומפרט מלא באתר היצרן

אנדורו קומפטישן

דגם המבחן מייצג את קטגוריית האנדורו בליין הגדול של פנטיק ופונה על פי היצרן לרוכב המחפש רכיבה אגרסיבית במורד בסינגלים ובפארקי אופניים.

כדי לעמוד במשימה ה XEF 1.9 מצוידים במהלך מתלים ארוך במיוחד של 180 מ"מ מאחור ומזלג עם מהלך של 190 מ״מ בחזית! זווית הראש היא בת 64 מעלות ובסיס הגלגלים במידה  M עומד על 1,256 מ"מ.

השלדה שמגיעה עם תומכות אוכף מקרבון בדגם הפאקטורי היא בתצורת מאלט, כלומר גלגל "27.5 מאחור לטובת תמרון זריז ולא פחות חשוב עמידות של הגלגל האחורי, וגלגל "29 בחזית לטובת יכולת דריסה וניהוג יציב -ללא ספק נתונים המצביעים לפחות על הנייר על יכולות גבוהות בירידה.

אבזור

אופני המבחן הם ברמת פאקטורי ונמצאים בראש רמת האבזור של הדגם שמציע היצרן.

מערך המתלים מורכב ממזלג Zeb Ultimate מבית רוקשוקס ומבולם אחורי TTX 22M בתצורת סליל ברזל מבית Ohlins השוודית. צמד בולמים מהטופ של התעשייה!!!

על הבלימה אחראים מעצורים (יפיפיים) מבית Brakes האיטלקית מדגם IN.CA.S. לא, זאת לא טעות, לחברת הברקסים קוראים Brakes ומסתבר שהיא דיי מקובלת בעולמות המוטוריים בעיקר במוטוקרוס. המעצורים העובדים על נוזל DOT הם אמנם בעלי 2 בוכנות בלבד אך עבדו ללא דופי במהלך המבחן עם כוח עצירה מעולה ומודולציה טובה. כמקובל ברמת הקצה היום, מערכת ההילוכים היא ה AXS החשמלית/אלחוטית מבית SRAM ברמת GX עם 12 הילוכים.

גלגלי ה E-DEEMAX מבית Mavic הצרפתית הם דגם ייעודי ומחוזק לאופניים חשמליים והם נעולים בצמיגי ויטוריה ייעודיים גם כן, עם E-MAZZA מלפנים ברוחב 2.6, ו- E-MARTELLO מאחור ברוחב 2.8.

מוטוליין 1070×200
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
שימנו 1070×200

Energia Electrics- מערכת חשמלית

המנוע החשמלי על הפנטיק הוא S Mag מבית Brose הגרמנית (מנוע זהה לדגמי הליבו העדכניים של ספשלייזד) הוא מספק 250 וואט ומומנט של 90 ניוטון/מטר. לטובת תפעולו פנטיק ציידו את האופניים בסוללה מכובדת בקיבולת של 720 וואט/שעה הניתנת לפירוק.

בורר מצבי הסיוע הוא מבית Brose ומציע 4 מצבי סיוע שונים הניתנים להגדרה וקינפוג ע"י אפליקציה ייעודית מבית פנטיק.

בורר המצבים קטן, ארגונומי ומאוד נוח לתפעול אך חיווי מצב הסוללה ובעיקר חיווי עצמת הסיוע מיוצג ע"י שורת לדים צבעונית שקשה מאוד לראות ובטח תו"כ רכיבה בשטח.

הייתי שמח לו פנטיק היו מציידים את האופניים במסך או במערכת תצוגה אחרת נוחה יותר, כאלה שהיו מציגים את נתוני הסיוע וכן את מצב הסוללה או באחוזים כפי שראוי שיהיה באופנים במודל 2023 או באופן בולט ונוח יותר אחר תוך כדי רכיבה.

על השביל

ככלל ההסתגלות לאופניים הייתה קצרה עבורנו. המנח מאוד נוח ומזמין, החלקים בוטיק ולנו נותר רק לתת גז ולבדוק את היכולות של מפלצת האנדורו מבית פנטיק.  

מנוע הברוס המוכר לנו מדגמי ספיישלייזד מגיב מצוין, נשלט מאוד ולינארי לחלוטין בפעולתו.

לא בדקנו טווחי נסיעה מקסימליים באופן מדעי או מכוון, אך בהשוואה לשאר הרוכבים שרכבנו עימם במהלך תקופת המבחן נראה שהפנטיק ניצבים בקצה הגבוה בסקאלת טווח הרכיבה ביחס לדגמים הפופולריים היום.

הגיאומטריה, המהלך והאבזור כאמור מכוונים ירידות, אך הפנטיק הוכיחו יכולת טובה בטיפוס בעיקר בזכות המנוע הנשלט ובעזרת אפשרות נוחה לשינויי מנח של הרוכב שאפשרו לנו לצלוח בבטחה את רוב אתגרי הטיפוס שהעמדנו בפניהם.

את מצב Walk-Assist שנדרשתי להשתמש בו לעיתים, פחות אהבתי. הוא דורש לחיצה על שני כפתורים אחד אחרי השני כדי לגרום לאופניים להתגלגל לצידך, ואם נוסיף לכך את העובדה שהתהליך הזה מתרחש לרוב כשהדופק נושק לשמיים, מה שמתקבל הוא רוכב שדוחף ומגדף באיטלקית מדוברת.

את הרכיבות הראשונות על האופניים ביצענו בתא השטח האלים והסלעי האהוב עלינו. מי מאיתנו שמעדיף את הרכיבה שלו בשטח מסולע ואגרסיבי כמו בראש העין וסביבותיה, ישמח לגלות שהציר המרכזי מתנשא לגובה מרשים של 364 מ"מ כך שלא חוויתי מפגש של זרועות הקראנק בסלעים (כפי שקורה לעיתים תכופות מאוד) ובנוסף יכולת הטיפוס על מכשולים מאתגרים הייתה מרשימה ביותר.

גם בסיבובים פתוחים ורחבים הפנטיק הצטיינו, כנראה בעיקר תודות לבסיס הגלגלים הרחב. כאן הייתי שמח אילו מוט האוכף היה יורד נמוך יותר לתוך השלדה (וזה גם בהחלט היה מועיל ליכולת התמרון של האופניים) נקודה שעלתה גם במבחן הקודם של היצרן.

מוטוליין 1070×200
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
שימנו 1070×200

בשטח טכני צפוף עם פניות הדוקות, מצאתי שהפנטיק מעט מתקשים וניכר באופן בולט כי אלו אופניים המיועדים לרכיבה מהירה. למשל ברכיבה באזור אל-מידיה הסמוך לבן שמן המאופיין בסינגלים טכניים וצפופים -האופניים תפקדו מצוין רק כשהמהירות עלתה, אך בשטח צפוף ובמהירות איטית הם התגלו כמסורבלים באופן יחסי ומצאתי עצמי אף מגיע לגבול ההיגוי.

סינגלים סלעיים וצפופים זה כיף, אבל זה לא מאפיין את כל אתרי הרכיבה בישראל ובטח לא כוס התה (או הבירה) של כלל הרוכבים. ברכיבה במשמר העמק, ככל הנראה אתר האנדורו הפופולרי בישראל,  הפנטיק פרחו וגילו בגדול את אופיים האמיתי.

"תנו לי בבקשה כל מה שהשטח יכול לזרוק עליי לחשה לי השלדה ותעשו את זה מהיר יותר ואגרסיבי יותר…."

ואכן ככל כשהמהירות עולה האופניים הללו פורחים. מערך המתלים המעולה עם שילוב ה Zeb מלפנים והאוהלינס מאחור מתפקד כמו שטיח מעופף. השלדה בשילוב המתלה המעולה מאפשרים יציבות כיוונית נוסכת ביטחון, כזאת שגורמת לרוכב לשחרר את המעצורים ולרוץ. נחיתות מקפיצות בכל גובה נספגות היטב ומעבר על "תילי בלימה"😉 (Brake bumps) המאפיינים מאוד את הסינגלים של משמר העמק בתקופה זאת, מעולם לא הרגישו לי חלקים וקל יותר.

סיכום

פנטיק מביאים לשוק הישראלי מוצר קצת אחר, מחד הם מגדירים אותו כמכונת אנדורו שמאפשרת לעשות הכל, והם אכן עושים הכל לא רע. אך בפועל אלה אופניים שיודעים לעשות דבר אחד יותר טוב מהכל ושם הם מתבלטים וזורחים ביחס לכל האחרים- לרדת מהר ובביטחון כמה שיותר תלול, כמה שיותר מהיר וכמה שיותר אגרסיבי!!!

מי מכם שמחפש פרטנר מושלם לסוג כזה של רכיבה, למי שמחפש לטוס במהירויות לא חוקיות במשמר העמק/משגב/כפר החורש, או לרחף בסכיני מדבר יהודה ורוצה אופניים שישחררו ממנו את המיטב בירידה, הסייח האיטלקי הזה עשוי להיות הזיווג המושלם עבורו.

מוטוליין 1070×200
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
KTM  1070×200
מצמן 1 1070×200
שימנו 1070×200

Comments

comments

כתבות נוספות