Goodyear Newton

בחן, כתב וצילם: ליאור דיין

משקל בפועל: 1,181 גרם לאחורי, 1,266 גרם לקדמי (מוצהר 1,280 גרם)


מותג הצמיגים GoodYear נכנס לאחרונה לישראל עם מגוון צמיגים רחב לתחומי רכיבה שונים. לאחרונה בחנו כאן צמיגים לדיסציפלינות הגראבל, XC תחרותי ואף כביש, עכשיו הגיעה תורם של צמיגי הניוטון- הצמיג האגרסיבי ביותר בליין של GoodYear. צמיג המיועד למגוון סגנונות החל מטרייל, דרך אנדורו ועד דאונהיל.

הניוטון החדש הוא צמיג שונה לגמרי מגרסת ה-ST הראשונה של הצמיג שיצאה בסביבות שנת 2018. הצמיג עבר אוברול מוחלט, החל משלב פיתוח התבניות ותרכובת הגומי ועד שלב היצור במפעל ייעודי שחברת GoodYear רכשה בטיוואן. 

לקחתי את סר ניוטון לתקופת מבחן ארוכה ומגוונת שהתחילה בסינגלים הביתיים באזור משגב והסתיימה בשבוע רכיבה תלול וסופר מגוון בהרי האלפים שעל גבול שוויץ-איטליה כדי לבדוק הכצעקתה…

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים
rise 24 1070×200

מאפיינים כללים

לניוטון שתי וריאציות המיועדות להתקנה כצמיג קדמי או אחורי ספציפיים. שני הצמיגים מגיעים בשתי תרכובות גומי שונות, תרכובת ה-Trail2 הדואלית הפשוטה יותר, ותרכובת ה-Grip3S המשולשת והרכה יותר. הצמיגים מגיעים ברוחב 2.4 או 2.6 אינץ' מאחור ו-2.5 אינץ' בלבד מלפנים, בקוטר 29 או 27.5 אינץ'. הצמיגים קיימים בשלושה סוגי קייסינג בעלי רמות הגנה שונות Trail, Enduro, Downhill כאשר אנחנו קיבלנו למבחן את גרסת האנדורו ברוחב 2.4 אינץ' מאחור ו2.5 אינץ' מלפנים. 

לצמיג ה-NEWTON MTR האחורי פרופיל מעט מרובע כנפוץ בצמיגים אחוריים רבים כיום, הוא בעל שורת קוביות כפולות במרכז וקוביות צד גדולות ומרווחות אשר מזכיר במידה מסוימת את ה-Minion DHR II המפורסם של מקסיס. לעומתו, לניוטון MTF הקדמי חתך עגול יותר, בעל קוביות זוגיות במרווחים משתנים במרכז וקוביות צד מרווחות למדי. 

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים
rise 24 1070×200

התקנה

התקנת הצמיגים דרשה מעט מאמץ ונחישות. עם השנים התרגלתי להתקין צמיגים ידנית בלבד, אך לטובת הניוטון נאלצתי לשלוף מהבוידעם את כפות החליצה ואף לגייס עזרתו של חבר שיעזור עם זוג ידיים נוסף.  בכל נוגע להלבשת צמיגים, חישוקי ה- Blackbird Send II של איביס עליהם נבחנו הצמיגים ידועים כממזרים לפעמים (הודות לתעלה הרדודה במרכזם). לטובת הבדיקה והפרדת המשתנים התקנתי את הניוטון גם על חישוק RACE FACE ARC30. ההתקנה אומנם הייתה קלה יותר, אך עדיין על הצד הצפוף. נקודה למחשבה למי שמתכוון להרכיבם על חישוק שידוע כצפוף, בעיקר בשילוב עם אינסרט הגנה. 

עם זאת, לאחר שנתפסו על החישוק, הניוטון החזיקו אוויר באופן מרשים. ספק אם איבדו אפילו אטום בודד לאורך כל תקופת המבחן. לא זוכר את הפעם האחרונה בה לא נזקקתי למלא אוויר כלל במשך כחודש וחצי של רכיבות. שמחתי גם לראות כי רוחב הצמיג בפועל קרוב מאוד לנתון המוצהר- 2.51 אינץ' מלפנים ו-2.36 אינץ' מאחור (על חישוק בעל רוחב פנימי של 35 מילימטרים).

בשימוש

בסגנון חוק מרפי קלאסי, קיבלתי את הצמיגים למבחן בסוף חודש יוני, סוג של "תקופת בין המיצרים" של רוכבי השטח. הזמן בו האחיזה המפנקת מתחלפת בדרדרת בוגדנית שרק מחכה לשתול באדמה בוחן חלוד ודביל מספיק לבחון צמיגים חדשים רק שבועות ספורים לפני טיול רכיבה בחו"ל שהוא מתכנן כמעט שנה…  

את טבילת האש הראשונה במשמר העמק סיימתי ברגשות מעט מעורבים. אומנם התרשמתי לטובה מהאחיזה והאופי הצפוי והעקבי, אך השילוב של צמיגים כבדים מהסט-אפ הקבוע שלי, יחד עם הקייסינג הקשה הותירו אותי מעט תשוש מהרגיל בסוף רוב הראנים. 

התחושה הזכירה צמיג מנופח יתר על המידה, ועל כן הכרחתי עצמי להוריד אוויר בהדרגתיות ברכיבות הבאות. רק כאשר הגעתי לסוויט ספוט, עם 24psi מאחור ו- 20psi מלפנים (נמוך בכ 4-6psi מהלחץ הקבוע שלי) הניוטון התחילו להרגיש הרבה יותר בבית.

אגב, בהמשך המבחן גיליתי כי GoodYear מספקים מחשבון אונליין לעזרה בבחירת לחצי אוויר, וכי המלצתו הייתה בדיוק הלחצים אליהם הגעתי בעצמי- מרשים ומומלץ ביותר! 

את המחשבון אפשר למצוא כאן.

צמיג ה-NEWTON MTR האחורי מתאפיין בהתנגדות גלגול בינונית. ישנו גרר מורגש בדרכים כבושות, והוא אינו הצמיג לספרינטים בעליה, אך בשטח אמיתי התנגדות הגלגול הרגישה סבירה ביותר. לצורך השוואה גסה אך טיפ'לה יותר אמפירית ביצעתי כמה הקפות כביש סביב הישוב אל מול ה-Maxxis Dissector ממנו ירדתי. התוצאות הראו כ-10 שניות הפרש לרעת הניוטון על-פני הקפה ממוצעת של כ-2:45 דקות, מה שאישש את התחושה בדיווש- לא סוס מירוצים, אך גם לא עוגן. 

אחיזת השטח הרשימה לטובה לאורך כל תקופת המבחן ובכל תוואי שטח. לא פעם מצאתי עצמי בעליה תלולה או משוחררת, מצפה לאובדן אחיזה שייתן לי תירוץ להוריד רגל שפשוט לא הגיע. בירידות האחיזה מרשימה אף היא, גם תחת בלימה וגם בהשכבות בסיבובים לא חוויתי שום איבוד אחיזה בלתי צפוי וקוביות הצד לא התקפלו בשיפועי צד. עם זאת, הצמיג כן אפשר לשבור אחיזה באופן יזום כשרציתי להחליק לתוך סיבוב או סתם להעיף קצת אבק בשביל הכיף. 

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים
rise 24 1070×200

בניוטון MTF מלפנים נדרשו לי מספר רכיבות למצוא את לחץ האוויר האופטימלי, אך מאותו רגע הצמיג התגלה אף הוא כמוצלח למדי. הפרופיל העגול והצפוי מקנה ל-MTF תחושה עקבית בכניסה לסיבובים, ושמחתי לראות שאין פער בין קוביות המרכז לקוביות הצד אשר לעיתים גורם לאיבוד אחיזה מפתיע.

תרכובת הגומי לא אכזבה, גם ביבש וגם ברטוב. מבחינת אחיזה, לא הרגשתי ירידה ניכרת בביצועים לעומת צמיג ה-Maxxis Assegai הקבוע שלי, וזה מחמאה כשלעצמה. תרכובת הגומי Grip3S, המכילה שלושה סוגי גומי בעלי קושי שונה (42/40/60a) הרגישה דביקה במידה בינונית, איפשהו בין תרכובת ה-MaxxGrip וה-MaxxTerra של מקסיס, לצורך השוואה. מעט חששתי מקוביות הצד המרווחות יחסית, אך בפועל לא חוויתי בעיות היגוי או החלקות בהשכבת האופניים. הצמיגים עבדו יחדיו היטב, כאשר האחורי תמיד שבר אחיזה לפני הקדמי.

לדעתי, חסרונו העיקרי של ה-MTF הוא במשקלו. אומנם משקל שנושק ל1,270 גרם אינו חריג במיוחד לצמיג אנדורו אגרסיבי, אך הוא כן מורגש. תחושתי היא שרוכבים פחות אגרסיביים כנראה יעדיפו לחסוך 150 גרם ולבחור את גרסת הטרייל בעלת מעטפת רכה יותר. יש לשים לב כי גרסת הטרייל זמינה רק בתרכובת הדואלית הקשה יותר (הנקראת TRAIL2) אשר בתיאוריה תקריב מעט אחיזה, בעיקר ברטוב, לטובת קצב שחיקה איטי יותר. אגב, זוהי הערה כללית לרוב יצרני הצמיגים באשר הם- היה נחמד לראות יותר היצע של צמיגים קדמיים בעלי סוליה אגרסיבית וגומי דביק שאינם מתפשרים על אחיזה, ולחסוך את המשקל בעזרת קייסינג קל ודק שעדיין מספק הגנה נאותה בצמיג הקדמי. 

לצערי, הסחוניה של הקיץ הכתה השנה חזק גם באלפים האיטלקיים, וגם בפסגות הנושקות למון-בלאן בקושי נתקלנו במשקעים ורטיבות. כך שנקודה אחת שטרם נבדקה לעומק היא ביצועי הצמיגים בבוץ עמוק ודביק. עם זאת, במעט הסינגלים הרטובים שרכבנו לא הבחנתי בבעיות אחיזה חריגות, גם על שורשים וסלעים רטובים. 

עמידות ושחיקה

לשמחתי, אני שמח לבשר כי הניוטון צלחו את מבחן העמידות בהצלחה (חלקית כי הייתי מאוד מתבאס לנסות להסיר אותם בשטח…).  גם אחרי אינספור מטרים אנכיים בסינגלים טבעיים ושפע סלעים מפתיעים הצמיג נותר לגמרי נטול קרעים ותולעים. במילים פשוטות, היו הרבה "דינגים" מתכתיים צורמים לאוזן, ללא כל "פססססססססט" אחריהם, וזה תמיד סימן טוב. רמת הבלאי הייתה סבירה ביותר, עם שחיקה מסוימת בעיקר באזור קוביות הצד, כצפוי אחרי תקופת מבחן אינטנסיבית. לא הבחנתי בקרעים, קוביות נופלות או עיוותים כלשהם.

סיכום

נדמה ש-GoodYear הפיקו את הלקחים מגרסתו הראשונה של הניוטון, עשו שיעורי בית וחזרו עם צמיג מושקע ואיכותי. תרכובת הגומי מרגישה איכותית, הקייסינג עמיד ומספק תמיכה מצוינת (אם כי עשוי להיות נוקשה מעט בלחצים גבוהים), אחיזת השטח משובחת ויעילות הדיווש סבירה. גם המחיר בארץ, שעומד על 315 שקלים לצמיגי האנדורו ו-280 שקלים לגרסת הטרייל (וכולל חומר אטימה מתנה במבצע עד סוף חודש אוגוסט) הוא יחסית תחרותי. גם בשיפועים התלולים ביותר, כאשר האופניים נכנעו כמו תפוח לכוח המשיכה (תנו לבדיחת הקרש הפיסיקלית הזו לשקוע רגע) הניוטון נשארו צפויים. לחובתם עומד עניין המשקל (בעיקר בצמיג הקדמי), היצע דגמים מעט מצומצם, והתקנה שאולי תחייב אתכם לשחד חבר בבירה*. הניוטון החדש הוא צמיגי אנדורו אגרסיבי, אך ורסטילי מספיק כדי לתפקד גם כצמיג אול-אראונד טוב יחסית, וכזה שלדעתי שמתמודד בכבוד אל מול הצמיגים הטובים ביותר בשוק כיום. 

*נ.ב – עמית, אני חייב לך בירה…


יותר: עמידות, אחיזה איכותית וצפויה, מחיר תחרותי, צמיג ורסטילי, איכות כללית גבוהה

פחות: הרכבה קשה, מגוון שילובים מוגבל של תרכובות וקייסינג, משקל

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים
rise 24 1070×200

Comments

comments

כתבות נוספות